Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Vikingskipene i vesentlig dårligere forfatning enn antatt

Statsbygg og Saving Oseberg har jobbet med å kartlegge tilstanden til vikingskipene.

Publisert: 20.04.2016 13:00. Sist endret: 20.04.2016 13:20.

Vikingskipene er i vesentlig dårligere forfatning enn tidligere antatt. Statsbygg og Kulturhistorisk museum ser nå på tiltak for å beskytte de unike skipene.

  • Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen

  • Den siste kneika?

  • Innlegg: Ny dom fra Høyesterett - full seier til utbygger i sak om utbedring av fellesareal

  • NHO venter kraftig fall i hjemmekontorbruk etter pandemien

Nettleder

Den siste kneika?

Les også:

  • NTP-lekkasjene kommer tett
  • Nå skal det bli nye baner
  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen
  • Den siste kneika?
  • Innlegg: Ny dom fra Høyesterett - full seier til utbygger i sak om utbedring av fellesareal
  • NHO venter kraftig fall i hjemmekontorbruk etter pandemien
  • Verdensarvområder i Norge får 65 millioner kroner
  • Færre fusjoner enn ventet i 2020
  • Mann i 60-årene død etter alvorlig arbeidsulykke i Bergen
  • Disse seks vil bygge E39 Betna - Hestnes
  • Syv vil ha den første store Rogfast-kontrakten
  • Reagerer kraftig på kontraktsavlysning: - En skandale som Hareide må rydde opp i
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO

Flere kontrakter

  • Peab bygger nytt travanlegg i Trøndelag
  • LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene
  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorStefan Offergaard

I forbindelse med den planlagte utvidelsen av Vikingskipmuseet på Bygdøy har Statsbygg i samarbeid med Saving Oseberg jobbet med å kartlegge tilstanden til vikingskipene.

- Det viser seg at skipene er i vesentlig dårligere forfatning enn først antatt. Det er over tid kommet stadig flere sprekker i skipene, noe som viser at understøttingen ikke er god nok, sier overingeniør Trond Sørgjerd i Statsbygg.

- Veldig alvorlig

I dag hviler Osebergskipet langs hele kjølen og på 11 støtter av stål på hver side under bordgangene. Tuneskipet og Gokstadskipet hviler også på samme type stålstøtter.

- Vi har lenge visst at understøttingen må forbedres, men disse funnene viser at vi har fått dårligere tid. Borgangen på skipene har seget ned mellom støttepunktene i større grad enn vi har sett før, sier Sørgjerd og legger til:

- Det viser igjen at variasjoner i temperatur og luftfuktighet sannsynligvis har ført til større belastninger enn vi først trodde. Når det skjer endringer i fuktighet og temperatur, så trekker treverket seg sammen og utvider seg i en syklisk bevegelse. Det gjør at bordgangene siger ned mellom støttene.

- Hvor alvorlige ser dere på dette?

- Det er en veldig alvorlig sak. Vikingskipene er verdensarv som vi skal ta vare på, så det er absolutt ikke noe vi tar lett på, sier Sørgjerd. 

Ny støttestruktur

Han sier at Statsbygg og Kulturhistorisk museum nå jobber med tiltak for beskytte den unike samlingen av skip og gjenstander.

Ingeniørene Brekke og Strand Akustikk, rådgivende ingeniører som er spesialister innen vibrasjonsteknikk, er innleid for å finne løsninger for å bevare samlingen.

Oppgaven vil blant annet bestå av å etablere en ny støttestruktur for skipene med vibrasjonsisolering.

- Det er kjempeviktig skritt, som vil bidra til å legge føringer for byggeprosjektet videre, sier Sørgjerd, som signerte kontrakt med Brekke og Strand Akustikk tirsdag.

- Vi har også knyttet til oss ressurspersoner i Sverige, Danmark og Nederland, som har spisskompetanse innen antikvarisk trevirke, tradisjonsbåt og vibrasjonsproblematikk knyttet til antikvarisk materiale, legger han til.

(Saken fortsetter under bildet)

vikingskip
vikingskip
Skrev kontrakt tirsdag: Fra venstre: Egil Sormbroen, Hjellnes Consult Ingjerd Aaraas, Brekke&Strand Arild Brekke, Brekke&Strand Trond Sørgjerd, Statsbygg Geir Knudsen, Hjellnes Consult Geir Jensen, Statsbygg Lasse Kwetzinsky, Statsbygg
Statsbygg

Skanner med 3D

Sørgjerd sier de fant ut at skipenes forverrede tilstand etter blant annet å ha foretatt nye 3D-skanninger.

- Vi har sammenlignet dem med tidligere skanninger, og de viser en negativ utvikling. Dette er en utvikling som har gått over lang tid.  Store sesongvariasjoner med temperatursvingninger og høy og lav luftfuktighet, har fått konsekvenser etter snart 100 år i samme bygg, sier han.

- Hvordan vil disse funnene påvirke arbeidet med å utvide museet?

- Det er vanskelig å si. Vi har nettopp fått de første resultatene, og det er ennå lenge til byggestart. Uansett er funnene viktig som input til rådgiverne som skal prosjektere byggearbeidet, sier Sørgjerd.

Bedre med moderne museum

Han tror ikke det fremtidige byggearbeidet vil føre til ytterligere skader på skipene.

- I vinnerutkastet er det ikke lagt opp til sprengningsarbeid. I tillegg har man forhåpentligvis da kommet så langt i sikringsarbeidet at skipene har en langt bedre støttestruktur og vibrasjonsisolering, sier Sørgjerd.

Han påpeker også at et mer moderne museumsbygg vil minske variasjoner i temperatur og luftfuktighet, som igjen vil positivt for skipene.

- Et designkriterium for nybygget er at passive tiltak skal sørge for et minst like stabilt klima som i dagens Vikingskiphus. Supplert med tekniske anlegg vil man da oppnå langt mindre svinginger, sier Sørgjerd.

Nøkkelord:

Bygg
 

Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo:
- Har kastet bort tid og krefter

 

Reagerer kraftig på kontraktsavlysning:
- En skandale som Hareide må rydde opp i

 

Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen

Mann i 60-årene død etter alvorlig arbeidsulykke
i Bergen

 

Syv vil ha den første store Rogfast-kontrakten

 

Disse seks vil bygge E39 Betna - Hestnes

Annonsørinnhold
 

Vil bli kvitt sinkestempelet
- lanserer bygge-bransjens TED-talks


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen