Sørlandet har vært en av vinnerne i regjeringens nye veiselskap, både med tanke på veiprosjekt og plasseringen av selskapet i Kristiansand. Nå hjelper flere konsulentbyråer Nye Veier med å stable et velfungerende selskap på beina. Her ser vi E-18 gå over Otra og inn i Kristiansand sentrum. Illustrasjonsfoto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix

Tor Erik Schrøder NTB scanpix

Nye Veier har inngått varekjøps- og konsulentkontrakter for 103 millioner kroner

Det koster millioner å bygge opp et selskap som ifølge mandatet skal bygge bedre, billigere og raskere vei.

Regnskaps- og lønnstjenester, reisebyråtjenester og juridiske tjenester, prosessbistand, strategisk rådgivning og rekruttering.

Innkjøp av varer og ulike konsulenttjenester koster det nye veiselskapet store summer de kommende fire årene, viser en oversikt Nye Veier har utarbeidet for avisen Fædrelandsvennen.

Oversikten viser at Nye Veier har inngått kontrakter for 103.147.934 kroner med eksterne selskaper som gjør alt annet enn å bygge vei.

20 millioner på strategisk rådgivning

Den største kontrakten er på 20 millioner og har gått til konsulentfirmaet McKinsey & Company. Den gjelder strategisk rådgivning, og gjelder for to år.

Også juridiske tjenester koster. Fire ulike advokatbyråer har delt potten på 20 millioner kroner over to år.

I tillegg har Deloitte sikret seg en avtale for såkalt prosessbistand til en verdi av 12,5 millioner i løpet av en toårsperiode.

Rerkutteringshjelp

Det er heller ikke gratis å rekruttere mennesker inn til jobbene i det nye selskapet. Til sammen åtte millioner kroner kan Nye Veier komme til å bruke på rammeavtaler med fire ulike rekrutteringsbyråer over fire år.

– Det koster å bygge opp et nytt selskap fra bunnen av, og foreløpig er vi ikke så veldig mange ansatte heller. I dag er vi rundt 40 personer, men de fleste har kommet til den siste måneden. Det har resultert i at vi har måttet kjøpe en del tjenester frem til nå, og de aller fleste kontraktene ble lyst ut i interimfasen til selskapet da vi var enda færre, sier direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier, Bjørn Børseth til Byggeindustrien.

- De kommende konsulentkontraktene som lyses ut vil dessuten dreie mer i retning av det vi trenger i plan- og utbyggingsfasen av prosjektene, sier Børseth.

Nedtrapping av konsulentbruk

Han sier de etter hvert vil håndtere en del av konsulentoppgavene selv. Men uansett vil eksterne krefter spille en viktig rolle for selskapet i overskuelig fremtid.

Kontraktslengdene med de ulike eksterne bidragsyterne går fra to til fire år. Flere av avtalene har også opsjoner på mellom ett til tre år.

– Det blir ikke en bråstans i kjøp av varer og tjenester, men en nedtrapping. På noen områder vil vi også være en fast bestiller, fordi vi skal være en slank byggherreorganisasjon i tråd med det som har vært ønskene til regjeringen. Vi har for eksempel ikke vårt eget IKT-miljø i Nye Veier, og det vil det nok heller ikke bli i fremtiden, sier Børseth.

Kommunikasjonsbyrå eller egen avdeling?

Nye Veier har inngått en fireårsavtale med kommunikasjonsbyrået Zynk, med opsjonsavtale på tre år, for kommunikasjons- og markedstjenester.

Men med stort trykk fra media, kan det på sikt bli nødvendig med egne kommunikasjonsfolk. 

– Jeg kan ikke utelukke det, dette er en av de tingene vi ser på, sier Børseth.