Bruk de unge rollemodellene

Det skjer veldig mye bra i byggenæringen, men dette budskapet er ikke alltid lett å få frem. Det påvirker rekrutteringen til næringen, og vi kan i stor grad skylde oss selv for dette. Derfor må vi også sørge for å bli flinkere til å vise frem de gode historiene. 

Dette kan best gjøres ved å løfte frem de gode rollemodellene, som Mohamed Abdirahman Moalin (18), som nylig ble kåret til årets lærling i Østfold.

For hvem kan vel på en bedre måte fortelle om alle de gode mulighetene som finnes innen bygg og anlegg enn de unge selv. Om Mohamed og noen av de andre dyktige lærlingene rundt om i landet fikk mulighet til å dra rundt til landets skoler for å fortelle hvordan det virkelig er og oppleves å være ute på byggeplass, ville det vært en uvurderlig drahjelp. De mange rådgiverne som jobber med rekruttering til næringen gjør en god jobb, men det er nok slik at dersom oppfordringen om å satse innen bygg- og anleggsteknikk kommer fra de unge selv – de som virkelig har gått og nå går denne retningen, så veier disse rådene mye tynge enn det noen andre kan formidle.

Derfor bør man rett og slett få til ordning de de initiativrike og fremoverlente lærlingene i næringen, og de finnes det faktisk mange av, kan dra rundt på ungdomsskolene og med egne ord snakke opp næringen. Her vil vi kunne få en drahjelp andre næringer kan misunne oss. Om Mohamed med sine egne ord kan fortelle om spenningen av å være ute på en stor byggeplass, det å kunne få være med å skape noe og virkelig bygge samfunnet, kan nettopp det være motivasjonen som får noen til tenke nytt og velge en retning innen bygg og anlegg – enten gjennom det å lære et håndverk eller gå en ingeniørutdanning.

Og det er liten tvil om at vi trenger mange gode hoder og hender inn i næringen vår. De siste søkertallene på de videregående skolene er heldigvis på plussiden for byggfagene nå, men vi trenger langt flere om vi skal få nok folk til å ta unna alle de store jobbene som ligger og venter. Vi oppfordrer derfor bransjeorganisasjonene og ikke minst virksomhetene selv – bruk de unge, flinke jentene og guttene dere har tilgjengelig. Ingen andre kan gjøre rekrutteringsarbeidet bedre.