Ann-Kristin Ytreberg

Innlegg: Hvor er satsningen på miljøledelse?

- Er byggebransjen klar for å bidra til 40 prosent utslippskutt slik vi har forpliktet oss til innen 2030? spurte Jonas Gahr Støre i innledningen av Byggedagene. Spørsmålet er legitimt, spesielt med tanke på at byggebransjen er landets største verdiskapende næring, men ble ikke skikkelig besvart i løpet av konferansen.  

Ann-Kristin Ytreberg

Daglig leder, Miljøfyrtårn

Bærekraftig bygging var med som et relevant tema, men hovedvekten ble lagt på andre sentrale problemstillinger som produktivitet, internasjonal konkurranse mot norsk kompetanse og mål om kostnadsreduksjoner. Alt viktig, selvfølgelig. Men miljøledelse av virksomhetene som en del av løsningen -både i forhold til lønnsomhet og utslippskutt- glimret med sitt fravær.

Er det mulig å kombinere konferansens tema med ledelse av miljøarbeid, slik at vi både oppnår både høyere produktivitet, fornyelse og miljøgevinster i bransjen? Vi i Miljøfyrtårn mener at svaret er JA! Men da er det tid for handling også på dette området!

Orden i eget hus og fokus på helhet = lønnsomhet.

Flere av foredragsholderne nevnte fokus på hele livsløpet for å nå målet om 20 prosent kostnadskutt i bransjen. Ved å miljøsertifisere virksomheten får man konkrete og relevante verktøy for miljøledelse. Man tar kontroll på både de små detaljene som påvirker kostnader og miljøet, og den større helheten og samfunnsansvaret. Vi ser at bedrifter som tar dette arbeidet på alvor, oppnår bedre kontroll og lønnsomhet. I tillegg ser vi at de som kombinerer dette med en kultur for nytenkning får økt både produkt- og tjenesteutvikling.

7 av 10 ønsker å handle med miljøsertifiserte bedrifter- Fokus på miljø er et reelt konkurransefortrinn.

Resultatene fra en Respons-undersøkelse Miljøfyrtårn nettopp fikk tilbake viser at 73 prosent foretrekker å kjøpe produkter og tjenester fra bedrifter som er miljøsertifisert. Det har skjedd en formidabel holdningsendring den siste tiden, både hos befolkningen generelt og på innkjøpssiden. Det handler ikke lenger bare om merkevarebygging internt og eksternt, men om konkurransefortrinn. Når man i tillegg vet at det også handler om å tilfredsstille økende kvalifiseringskrav fra det offentlige, er det på tide å få miljøsertifiseringen på plass. Da er man ett steg nærmere både 20% kostnadskutt, 40 prosent utslippskutt og en lønnsom virksomhet for fremtiden.