Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Volkswagen Caddy på naturgass og med DSG

Publisert: 29.02.2016 15:12.

Nye Caddy TGI Bluemotion fra Volkswagen Nyttekjøretøy er den første i sitt segment med en drivlinje på naturgass med DSG dobbel-clutch girkasse.

  • Har arrangert flere digitale bransjemøter for veien videre med Digitalt veikart 2.0

  • Vinnerne av Eiendomsbransjens stipendordning 2021 kåret

  • Jan Halstensen gjenvalgt som styreleder i Stiftelsen Norges Varemesse - byggenæringen tungt representert

  • To nye og tøffe arbeidshester fra Ford

Nettleder

Lytt til næringen i utdanningsreformen

Les også:

  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
  • Vern om frontfagsmodellen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Petter Eiken og Anne Marstein

«Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Vinnerne av Eiendomsbransjens stipendordning 2021 kåret
  • Jan Halstensen gjenvalgt som styreleder i Stiftelsen Norges Varemesse - byggenæringen tungt representert
  • To nye og tøffe arbeidshester fra Ford
  • Mesta lavest på riksveier i vest
  • 19-åring fløyet til sykehus etter arbeidsulykke på Bømlo
  • Statens vegvesen tester utslippsfri brøyting av gang- og sykkelveger
  • To personer dømt for grovt bedrageri og grov økonomisk utroskap i Nittedal
  • Plan- og bygningsetaten i Oslo kritisk til reguleringsplanen for nye sykehus
  • NRK-profil ny leder for innovasjon i Rodeo arktiekter
  • NVE: Trolig ingen store havvindprosjekter før 2030
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole

Flere prosjekter

  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
  • Orkangerporten
  • Lillehammer vannverk
  • Storebukta
  • Valle View
  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne

Flere kontrakter

  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
  • Peab bygger Bertel O. Steens nye bilanlegg i Ålesund
  • ACO signerte kontrakt om E39 Ørskogfjellet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Bilen har sin verdenspremiere på den kommende bilutstillingen i Genève, skriver den norske importøren Harald A. Møller AS i en pressemelding.

Nye Volkswagen Caddy TGI Bluemotion er en familie- og varebil som kjører på enten CNG eller biogass, og bilen tilbys også med en DSG dobbel-clutch girkasse, noe som gjør den unik i sitt segment. Bilen kan bestilles med kort akselavstand eller som en lengre Caddy Maxi.

Lang rekkevidde

Med et forbruk av naturgass på 4,1 kilo eller 4,3 kilo per 100 km (avhengig om man har kort akselavstand eller Caddy Maxi), kan Caddy oppnå en rekkevidde på 630 kilometer eller 860 kilometer i ren gassmodus. CO2-utslippet er på 112 g/km med kort akselavstand og 116 g/km i Caddy Maxi med sekstrinns manuell girkasse, og henholdsvis 123 g/km og 126 g/km med DSG (foreløpige tall).

Tanker under gulvet
Nye Caddy TGI Bluemotion er utstyrt med høytrykkstanker spesielt utformet for å holde på den komprimerte naturgassen. Disse tankene er montert under gulvet, noe som innebærer at lasterommet forblir like stort - opp til 3200 liter i Caddy og opp til 4130 liter i Caddy Maxi. Modellene er også utstyrt med en 13 liters bensintank. Stålgasstankene er fylt med CNG komprimert til mer enn 200 bar. De fire stasjonære tankene inneholder 26 kg naturgass i Caddy og 37 kg i Caddy Maxi.

Modifisert motor

Gasstankene driver en 1,4 liters TGI-motor som oppfyller de nye utslippskravene EU6. Motoren er basert på en ny TSI bensinenhet som ble modifisert slik at bilen kunne kjøres på komprimert naturgass. Noe av det som er modifisert er topplokk, stempler og ventiler. Utviklere har også gjort tilpasninger i motorkontrollen, katalysatoren og turboen.

200 Nm dreiemoment

Maksimalt dreiemoment er på 200 Newtonmeter (Nm) mellom 1500 og 3500 o/min. Motoren oppnår en maksimal effekt på 110 hk mellom 4800 og 6000 o/min. Toppfarten er på 174 km/t med manuell girkasse og 172 km/t med DSG.

Bensinreserve

Normalt sett bruker Caddy TGI Bluemotion blyfri bensin kun for å starte motoren eller når temperaturen er kaldere enn minus ti grader. Men bensinen kan også brukes som reserve hvis ingen av de rundt 4200 CNG fyllestasjonene i Europa skulle være i umiddelbar nærhet

Produksjon av Nye Caddy TGI Bluemotion starter i juni og kommer i butikkene til sommeren. Caddy varebil med TGI Bluemotion starter fra ca. kr. 255.000,- inkludert moms.

Nøkkelord:

Bil
 

Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

 

Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne

 

NRK-profil ny leder for innovasjon i Rodeo arktiekter

 

Han tar over etter Bettina Sandvin i Vegvesenet

Arbeidsulykke på Bømlo

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen