– Vi må planlegge for vekst rundt jernbanestasjonene og andre viktige kollektivknutepunkt, sier Astrup, som er nyvalgt leder for Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. I et intervju med Jernbanemagasinet lufter han sine visjoner for jernbanen.
Han mener Bjørvika-utbyggingen i Oslo er et godt eksempel på å se muligheter og sammenhenger. Når det gjelder jernbanereformen, sier han at også høyrefolk mener infrastrukturen skal være statlig.
– Men det kan gjerne bli mer konkurranse på flere av strekningene, sier han.
Astrup er opptatt av at jernbanen kan bli enda mer miljøvennlig enn den er i dag, og viser blant annet til Nordlandsbanen og andre strekninger der togene fortsatt går på diesel.
– Vi er enige med samarbeidspartiene om at regjeringen skal lage en egen strategi for Nordlandsbanen. Der vil vi vurdere elektrifisering eller å bytte ut drivstoffet med et miljøvennlig alternativ, og både hydrogen, biodrivstoff og elektrisitet kan være aktuelt, sier han.
Komitélederen sier også at han ønsker mer gods på bane.
– Men da må næringslivet kunne stole på at toget går. Regulariteten på gods er inne i en positiv utvikling, sier han til Jernbanemagasinet.
- Nøkkelord
- Jernbane