Et fly fra Ryanair på Moss Lufthavn Rygge. Foto: Marte Christensen / NTB scanpix

Rygge lufthavn: Håper flyseteavgiften blir utsatt

Dersom flyseteavgiften blir innført, forsvinner Ryanair og Rygge lufthavn vil ikke overleve, sier flyplassdirektør Pål F. Tandberg. Nå håper han at avgiften blir utsatt.

Allerede da regjeringen før jul varslet at de vil innføre en flyseteavgift på 80 kroner, bestemte lavprisselskapet Ryanair å si opp baseavtalen de har med flyplassen på Rygge i Østfold.

– Dette er en betinget oppsigelse. Dersom avgiften kommer, så forsvinner Ryanairs basefly fra 1. november. Fra å ha 1,6 millioner passasjerer, vil vi få under 500.000. Dette er en særavgift som gjør at vi som privat lufthavn blir ekstremt skadelidende, sier Tandberg til NTB.

Regner med utsettelse

Flyseteavgiften skal etter planen innføres i Norge fra 1. april. Fristen for å komme med innspill til regjeringen er 21. februar. Tandberg håper at høringssvarene vil vise at avgiften vil få dramatiske konsekvenser, og at den i det minste blir utsatt.

– Dette kom som lyn fra klar himmel på oss i november i fjor, og uten noen som helst konsekvensutredning. Den langsiktige forutsigbarheten med en slik modell er tilnærmet lik null. Vi regner med at avgiften i første omgang blir utsatt. Her snakker vi om 1.000 arbeidsplasser bare i Østfold, og 4-5.000 i hele landet, sier flyplassdirektøren.

Han understreker at det ikke er Ryanair som truer flyplassen, men at selskapet er blitt brukt som er verktøy for å bygge arbeidsplasser i regionen.

– Det er vi som har brukt Ryanair som verktøy til å bygge arbeidsplasser. Nå forsvinner det verktøyet, sier han.

Betinget oppsigelse

– Hele vår forretningsmodell med å bygge arbeidsplasser i Østfold har hatt utgangspunkt i baseflyene til Ryanair. Vi har klart å bygge 1.000 arbeidsplasser, vi er konkurransedyktige og har skapt en lufthavn som går med overskudd, sier Tandberg.

Ryanairs oppsigelse av baseavtalen er reverserbar, og alt vil derfor gå tilbake til normalen dersom planene om en passasjeravgift blir skrotet.

– Uansett vil hele sommerprogrammet gå som normalt. Folk må ikke slutte å booke, understreker han.

For flyplassen utenfor Moss vil tapet av Ryanair bety at overskudd blir snudd til underskudd på 140 millioner kroner, sier Tandberg.

Lar seg ikke presse

Ryanair er naturligvis sterk motstander av flyseteavgiften, og er ikke i tvil om at den vil ramme både passasjerene og uavhengige flyplasser som Rygge og Sandefjord lufthavn Torp på den andre siden av Oslofjorden.

Kommunikasjonssjef Robin Kiely sa til Dagens Næringsliv i desember i fjor at avgiften er «sinnssyk». Norwegian-sjef Bjørn Kjos betegnet den som et av de sprøeste forslagene han har sett på år og dag, mens konserndirektør Eivind Roald i SAS har kalt avgiften et spill for galleriet.

Statsminister Erna Solberg har på sin side vært fast bestemt på at hun ikke vil la seg presse til å snu.

– Jeg lar meg ikke presse av Ryanair. Dersom Ryanair forlater Rygge, er det av andre grunner enn en avgift på 80 kroner, sa Solberg på Østfoldkonferansen i Sarpsborg i midten av januar.

Ifølge Moss Avis viste statsministeren til at prisene på flybilletter er blitt svært lave, og at transporten til og fra flyplassen koster mer enn selve flyreisen. Hun viste også til at flytrafikk forurenser og at avgiften er i tråd med prinsippet om at forurenser skal betale.