Kjededirektør Christine Holm i Bygger’n samler medlemmer, proffkunder og leverandører til stor proffmesse på Exporama-senteret på Hellerudsletta.Kjededirektør Christine Holm flankert av marketingsjef Ottar Hansen (t.v.) og regionssjef sør Vidar Nordsæter på Bygger’n-kjedens stand på proffmessen.

Bygger’n-medvind under proffmesse

En omsetningsvekst så langt i år på 7,5 prosent bidrar til god stemning når Bygger’n-kjeden samlet over 600 deltakere til sin tradisjonelle proffmesse på Exporama.

– Vi har hatt et bra år så langt med positiv utvikling med omsetningsvekst på 7,5 prosent. Flere nye medlemmer i fjor bidrar til å dra opp økningen, men samtidig har vi mange veletablerte medlemmer som driver godt og leverer gode resultater, sier kjededirektør Christine Holm i forbindelse med at hun samler medlemmer og proffkunder til proffmesse med 70 utstillere.

Nykommer Møller Bil

Blant kjedens byggevareleverandører stiller også Møller Bil som er nykommer av året.

– Vi ønsker å ha med oss dem for å kunne vise frem det meste våre proffkunder har behov for. Vi har registrert et ønske dette. Derfor er Møller Bil her nå. Vi er i startfasen i vår kontakt med billeverandøren og vil under denne messen sjekke interessen for også å kunne tilby en sentral leverandør med komplett pakke med yrkesbiler, finansiering og bilhold, opplyser Holm.

TEK-foredrag

I tillegg til å vandre rundt på utstillingene til leverandørene, vil messedeltakerne også bli tilbudt et såkalt miniforedrag. Årets tema er teknisk forskrift.

– Det skjer veldig mye på teknisk forskrift. Stadig kommer det endringer og tiltak diskuteres som bidrar til usikkerhet om hva som kommer, hva som er vedtatt, når trer det i kraft og hvordan løser vi det. Særlig proffkunder innen små og mellomstore virksomheter synes det er vanskelig å holde seg oppdatert på hva som foregår. Her har vi som kjede en viktig rolle med å formidle og spre kunnskap, fremholder Holm som opplyser at erfarne Eivind Hansen, tekniske sjef i egeneide Hiba Hus, er satt på jobben.

Om kvelden er det festmiddag med 540 til bords. Komiker og skuespiller Morten Ramm skal sørge for å få stemningen i taket samtidig som det vil bli utdelt diverse priser som bygg.no kommer tilbake til på mandag. Så ryddes gulvet til dans ut i de sene nattetimer.

Bedre netthandelsløsning

Kjededirektøren signaliserer at Bygger’n til neste år vil markere seg enda sterkere digitalt.

– Vi har i mange år kunnet tilby netthandel til proffen. Men på vårparten vil vi lansere en flunkende ny og moderne netthandelsløsning for både proff og forbruker. I løsningen ligger også noen gode verktøy som skal gjøre hverdagen lettere for proffkundene, opplyser hun og legger raskt til:

– Vi har i mange år hatt vårt eget driftssystem som har vært høyt verdsatt fordi det er våre egne folk som implementerer det ute hos medlemmene. Også her kommer vi med en flunkende ny versjon til våren. Igjen er det er en styrke for oss at det er våre egne folk som loser medlemmene gjennom prosessen med å få systemet på plass og i bruk.

Mer fagfolk

Holm fremhever videre at kjedens slagord «Bygger’n - du kan stole på fagfolk» er mer aktuelt enn noen gang.

– Kundenes behov for fagfolk bare øker. Her scorer vi høyt. For å holde trykket oppe tilbyr vi kursing og opplæring av alle ansatte i kjedesystemet vårt innen områdene salgstrening og fagopplæring. Og i 2016 vil vi særlig kjøre på servicehelt-konseptet vårt for ytterligere å heve oss på å levere service og være i fremste rekke som foretrukne av kundene, sier Holm som opplyser at kjeden er opptatt av å sette sammen produkter til ferdige løsninger og dermed bidra til å hjelpe kundene.

Innkjøpssamarbeid

Kjededirektør Holm har fått med seg at det igjen begynner å røre litt på seg i den norske kjedestrukturen for byggevarer med innkjøpssamarbeid mellom Mestergruppen og Gausdal Landhandleri.

– Vi har tatt konsekvensen av at det er viktig å samle volum og ha størrelse når det skal forhandles med byggevareleverandørene. Vi har lenge hatt et innkjøpssamarbeid med Løvenskiold Handel hvor vi er felles om de aller fleste leverandørene. Det gir store volumer. Dessuten har vi jobbet mye med lojalitetssystemene overfor våre leverandører, og her har vi oppnådd en betydelig økning som også gjør at vi oppfattes som en aktør som mener alvor med de leverandøravtalen vi inngår, sier hun.

Europeisk samarbeid

I tillegg har Bygger’n i fem år vært medlem av det europeiske innkjøpssamarbeidet Euro-Mat med medlemmer fra 25 land. Her har kjeden nå engasjert seg tyngre ved at Christine Holm har gått inn i styret.

– Vi ønsker å komme tettere på for å kunne påvirke utviklingen. Dette er en fin arena for å komme i kontakt med nye leverandører, produkter og løsninger. Samtidig oppnår vi et sterkere trykk overfor eksisterende leverandører. Dette er en kanal vi har brukt aktivt, avslutter Holm.