Gigantiske kollektivinvesteringer gir store gevinster

Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter la mandag frem en konseptvalgutredning for fremtidens transportbehov i Oslo-området. Rapporten viser at det er nødvendig med store investeringer for å løfte kollektivtrafikken opp på det godt nok nivå - men at en slik investering samtidig vil gi store samfunnsmessige gevinster.

Utredningen viser at det vil koste mellom 70 og 80 milliarder kroner å bygge ut kollektivtransporttilbudet som Oslo og Akershus har behov for. Dette er selsavgt enorme summer – men viser at det også er nødvendig å sette av tilstrekkelig med midler om man skal bygge opp kollektivtransporten på et godt nok nivå – og dette er selvsagt helt nødvendig om man skal få til en god trafikkflyt i byen som vokser kraftig. Oslo tåler ikke en økt biltrafikk og det er derfor helt nødvendig å bygge opp en effektiv kollektivtrafikk for de kommende årene. Det tre etatene har gjort en grundig analyse rundt Oslos totale behov. Hovedtrekkene fra utredningen ble presentert 13. august, men da var ikke arbeidet med kostnader og samfunnsøkonomiske beregninger tatt med. Nå er investeringsbehovet og ikke minst gevinstene for samfunnet ved en slik investering med i det totale bildet.

Å se på hvordan de har regnet på gevinstene er spennende lesning. De peker på at en investering på en slik utbygging vil gi en gevinst på 20 øre per investert krone. Dette øker til 70 øre om bruken av personbiler blir på samme nivå som i dag. Bestemmer man seg i tillegg for å gå for en løsning med trafikantbetaling per kjørte kilometer øker gevinsten til 2,60 kroner per investert krone.

Uansett hvordan man regner på dette, viser det seg at investeringer i kollektivtransport lønner seg, noe vi også sett andre steder.

I lang tid har man snakket om å bygge ut en ny T-banetunnel under Oslo. I denne rapporten slås det fast at dette er noe som må gjennomføres, og at dette er tiltaket som gir aller best investeringsgevinst. Det er stor politisk enighet om å gjennomføre denne tunnelutbyggingen, og er noe som helt sikkert vil komme. Hvor raskt dette vil skje, er selvsagt avhengig av den fremtidige politiske prioriteringen. Det ligger også i planene at det skal bygges ut to nye jernbanetunneler under byen.

Uansett hvor mye press som legges bak en slik utbygging, er det klart at dette vil ta tid. Det er snakk om enorme utbygginger i landets tettest befolkede område – og det er kompliserte jobber. Sannsynligvis vil man derfor komme nærmere 2030-tallet før en ny T-banetunnel er klar – og de to jernbanetunnelene kommer enda senere. Aller først ut i løypa er at man vil jobbe for en optimalisering av dagens eksisterende kollektivløsninger – samt en utbygging av den mye etterlengtede Fornebubanen. Selvsagt vil det også være mulig å legge bedre til rette for syklende og gående.

Med en investering på 70-80 milliarder kroner er det klart at vi her snakker om enorme investeringer – og et løft Oslo kommune ikke kan ta alene. Dette vil bli et spleiselag mellom stat og kommune.

Hvordan den totale utbyggingen å tas videre er det ingen som vet med sikkerhet. Dette er ikke en liste over hva som skal skje, men en samlet oversikter over det totale behovet. Vi forventer likevel at en storstilt utbygging av det kollektive tilbudet i og rundt hovedstaden er noe som må komme – og som det vil bli stor politisk enighet rundt – både fra lokalt og nasjonalt hold.