Kontraktene blir større og mer kompliserte

Norge står foran noen enorme investeringer innen vei og bane. Det skal brukes veldig mange milliarder kroner på disse utbyggingene den nærmeste tiden. De norske rådgiverne og entreprenørene bør gire opp om de skal ta størstedelen av disse oppdragene - utviklingen går nemlig mot stadig større og mer komplekse kontrakter og entrepriser.

Dette er en utvikling vi har sett over lengre tid, men kom tydelig frem på RIFs Høstmøte tirsdag. Her fikk vi presentert planer fra de store infrastrukturutbyggerne med Statens vegvesen, Jernbaneverket og Nye Veier AS. Alle de tre statlige byggherrene har flere enorme prosjekter på gang som skal realiseres i relativt nær fremtid – og det går helt klart i en retning med mer sammenhengende utbygginger, det skal skje raskt, effektivt – og leverandørene skal få en større andel av både planleggings- og gjennomføringsarbeidet enn tidligere. I hovedsak betyr det at man går mot en større andel totalentrepriser, i noe ulike former og variasjoner.

Det betyr at selv de store aktørene må gire opp og tenke større og mer langsiktig – rett og slett bygge opp organisasjonen for å kunne bli med å konkurrere om gigantkontraktene. Leder for Ferjefri E39-utbggingen Kjersti Kvalheim Dunham i Statens vegvesen, sa i klartekst at de norske aktørene nå virkelig må forberede seg på de store oppgavene som venter. Konkurransen vil bli internasjonal, og de vil møte konkurrenter som har erfaring fra tilsvarende prosjekter utenlands. Da er det viktig å opparbeide seg den riktige erfaringen og kompetansen – og ikke minst tilstrekkelig med gjennomføringskraft. Sliter man med å få til dette må man slå seg sammen med andre aktører – ofte vil denne kunne skje i kompaniskap med utenlandske aktører – som vi har sett eksempler på tidligere.

Vi har i den senere tiden sett at de store aktørene som opererer i Norge stadig blir større. Det skjer gjennom organisk vekst, oppkjøp eller sammenslåinger. Veidekke har bygd opp anleggsmusklene den senere tiden gjennom kjøpet av Reintersen Entreprenør og Leif Grimsrud AS. Andre entreprenører har gjort tilsvarende. At de store kjøper de mindre og mellomstore er ikke noe nytt, men det er nå også blitt helt nødvendig om man skal henge med for å kunne konkurrere om gigantkontraktene. Nettopp derfor har de tre entreprenørene Hæhre Entreprenør, Isachsen Gruppen og TT Anlegg gått sammen og dannet et nytt samarbeidsselskap – de skal bygge seg opp for å konkurrere om de enorme kontraktsutlysningene som kommer i årene fremover.

Også Jernbaneverket er helt klare på at de kommer til å satse på mer totalentrepriser og større sammenhengende utbygginger, der stadig mer ansvar vil bli overlatt leverandørene i tett samarbeid med byggherren. For mange er dette en ønsketenkning med spennende utfordringer – for andre vil dette bety at man må går fra å satse på hovedentreprenørrollen til å bli en underentreprenør. Det er slett ikke alle som har muskler, mulighet eller ønske om å bli med på denne utviklingen. Men at fremtidens anleggsjobber kommer er det liten tvil om – og de kommer nå raskt inn over oss.