Illustrasjonsfoto.

Vil bygge nye stasjonsbyer for å håndtere befolkningsvekst

Mange av boligene vil bli lagt til kollektivknutepunkter, blant annet gjennom 34 "nye" stasjonsbyer.

Onsdag la byrådet i Oslo kommune frem forslag til ny kommunedelplan for de neste 15 årene.

- Befolkningsfremskrivninger viser at Oslo kan telle nærmere 800.000 mennesker i 2030. Denne veksten krever prioriteringer og nytenkning. I kommuneplanen foreslår vi en arealstrategi som legger til rette for at det kan bygges over 120 000 nye boliger i Oslo frem mot 2030, opplyser byråd for byutvikling Bård Folke Fredriksen (H) til Byggeindudstrien. 

Knutepunktsatsing

Ett av grepene for å håndtere befolkningsveksten i hovedstaden er å fortette rundt viktige kollektivknutepunkter.

- Det legges opp til en knutepunkt-og banebasert byutvikling. Det vil si at for å møte befolkningsveksten og sikre nye attraktive byområder, uten å bygge ned marka eller byens parker, skal utviklingen i hovedsak skje langs banenettet, i knutepunkt og stasjonsnære områder, fortsetter Folke Fredriksen.

Tett og høyt
Ifølge Aftenposten er 34 stasjoner utpekt som områder som egner seg til såkalt bymessig fortetting.

Det betyr at det kan bygges relativt tett og høyt og i en radius på cirka 500 meter rundt stasjonen. I den gamle planen er det 24 slike steder.

Byrådet har gått gjennom banenettet, og funnet 13 nye steder som kan egne seg for såkalt bymessig fortetting, blant annet Ullevål, Tåsen, Stovner, Romsås, Lambertseter og Mortensrud.

Så langt er det Vinderen, Røa og Holtet som er fortettet på denne måten.

Bymessig karakter

Kommuneplanen legger til rette for en satsning på indre by og områder inntil indre by slik at disse kan oppnå mer bymessig karakter.

- Det største plangrepet er å transformere næringsarealene på Hasle, Løren, Økern, Ulven, Breivoll og Vollebekk til boligområder, kalt "Hovinbyen". Slik vil den tette byen vokse inn i Groruddalen med sitt mangfold av tjenester. Videre foreslås at Skøyenbebyggelsen kan vokse videre vestover til Lysaker langs en ny Fornebubane, ifølge Folke Fredriksen.

Ap enige i de store linjene

Anders Røberg-Larsen (Ap) i byutviklingskomiteen sier til Aftenposten at hans parti er enig i de store linjene i kommuneplanen.

- Utfordringen er egentlig gjennomføringen. Vi må få til å realisere boligpotensialet. På Gjersrud-Stensrud har det vært planlagt boliger i årevis uten at det bygges, sier Rødberg-Larsen.

Han tror det kommer til å ta tid å gå gjennom detaljene i byrådets forslag, fordi deler av planen er juridisk bindende for første gang.