Det tar av på landets flyplasser

Akkurat i disse streikedager er det nok ikke så stor flyaktivitet i Norge som vanlig, men i normale tider er det slik at få flyr så mye som vi nordmenn. Geografiske forhold og en god økonomi gjør at mange har muligheten til å fly og vi benytter den. Det gjør at kapasiteten på landets flyplasser stadig må utvides.

Sjelden av har vi sett større utbyggingsaktivitet ved landets flyplasser.

Landets for tiden største pågående byggeprosjekt skjer på Gardermoen. Her skal Oslo Lufthavn utvides og oppgraderes for hele 13,5 milliarder kroner. Dette prosjektet har pågått i flere år allerede, men aktiviteten er fortsatt på topp. Dette prosjektet skal fullføres i april 2017. Også frem i tid kan det bli store oppgaver om planene for en tredje rullebane realiseres. Da snakker vi om nok en gigantisk utbygging.

Man er nå også i full gang med å bygge ut Flesland lufthavn. Også her gjennomføres det storstilte utbygginger hvor byggenæringen har store oppgaver. Denne utbyggingen har en kostnadsramme på ca. 3,6 milliarder kroner og jobben skal fullføres i 2017.

Nylig ble det også klart at regjeringen vil se på mulighetene for å bygge en ny flyplass i Bodø. Det skjer som en følge av at Forsvaret avvikler sin virksomhet. Om dette blir vedtatt vil det naturligvis gi store oppgaver for byggenæringen i nord. Det har den senere tid pågått og det pågår også andre arbeider ved flere av landets flyplasser.

I tillegg til de sivile lufthavnsutbyggingene, er Forsvarsbygg i full gang med å bygge ut landets nye base for kampflyet F35. Her skal de første flyene ankomme stasjonen allerede i 2017, men hele utbyggingen skal være fullført i 2020. Det er dermed en tett tidsplan for å rekke å ha alt klart til flyene som skal forsvare Norges suverenitet.

Her skal det blant annet etableres 40.000 kvadratmeter nybygg, 25.000 kvadratmeter bygningsmasse skal bygges om og flystripen skal forlenges med opptil 600 meter. Denne utbyggingen har en verdi på flere milliarder kroner. Arbeidet er nå i ferd med å gå over i utførelsesfasen. Ikke minst skal man snart starte byggingen av skvadronbygget og man skal bygge en rekke ulike installasjoner både for selve flyene og for mannskapene som må til i administrasjonen og for å drifte flyene. Dette vil gi store ringvirkninger for både lokalsamfunnet og for byggenæringen som helhet.

Det har bygget seg opp en sterk kompetanse i å tegne og prosjektere vellykkede flyplasser i Norge. Denne kunnskapen har også blitt eksportert til store utbygginger utenlands de senere årene.

Der er liten tvil om at det nå pågår en historisk stor utbygging ved landet flyplasser. Det er ingen som vet helt hvordan flymønsteret vil bli i fremtiden, men på noe kortere sikt er det ingen ting som tyder på en større nedgang i nordmenns flylyst. Det kan derfor bli flere utbygginger i tiden fremover.

Ps. I forkant av Byggedagene på Radisson BLU Plaza Hotel onsdag 18. mars kan du høre mer om utbyggingen på Ørland. Da inviterer Forsvarsbygg til informasjonsmøte om den store utbyggingen kl. 08.30.