Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

JBV-innlegg: Gjennomføringsstrategi på Follobanen

Jernbaneverkets prosjektdirektør for Follobanen, Erik Smith.

Publisert: 08.03.2015 17:27. Sist endret: 08.03.2015 17:28.

- Vi kan være enige om at kontraheringsprosessen ikke har vært vellykket, når konkurransen kanselleres. Vi er imidlertid ikke enige om at den overordnete strategien er feil, skriver Follobanens prosjektdirektør Erik Smith i dette innlegget.

  • Norsk massivtreprodusent omsatte for 242 millioner kroner i fjor

  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

  • Her leveres koronatest som underentreprise

  • Utenlandske arbeidstakere får kompensasjonsordning

Nettleder

Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren

Les også:

  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Norsk massivtreprodusent omsatte for 242 millioner kroner i fjor
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
  • Her leveres koronatest som underentreprise
  • Utenlandske arbeidstakere får kompensasjonsordning
  • Regjeringen vil la USA sette opp infrastruktur på norske militærbaser
  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • Bedrift omsatte for over 100 millioner i 2019 – nå er de slått konkurs
  • Betalingsfristen for skatter og avgifter utsettes
  • Tryg har betalt ut 120 millioner etter Gjerdrum-skredet
  • Treindustrien melder om økning i salget av trebaserte byggevarer
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

Flere kontrakter

  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet
  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorProsjektdirektør Erik Smith

Les også:
  • Ståle Rød om Follobanen-avlysning: – Vi er holdt for narr
  • Jernbaneverket: – Kunne ikke leve med milliardsprik
  • Feil strategi for Follobane-kontrakt

Etter at JBV kansellerte konkurransen på Totalentreprisen - «Innføring til Oslo S» (EPC-IOS) har Ståle Rød i Skanska gått hardt ut mot kontraktstrategien. Vi kan være enige om at kontraheringsprosessen ikke har vært vellykket, når konkurransen kanselleres. Vi er imidlertid ikke enige om at den overordnete strategien er feil. Det har heller aldri vært et tema i diskusjonene med Skanska. Dersom Skanska har ment at kontraktstrategien for EPC-IOS har vært helt feil, er det underlig at de ønsket å bli pre-kvalifisert akkurat på denne kontrakten og underlig at de senere har brukt flere millioner kroner på å utarbeide tilbud på noe de ikke liker. Uenigheten mellom byggherre og entreprenør går på hva arbeidene koster. Og avstanden er langt utenfor hva man kan forklare bort med avvikende oppfatninger av risiko på grunn av valgt kontrakt strategi.

Bakgrunn for prosjekt- og kontrakt strategi på Follobanen

Follobanen er et enormt stort prosjekt som skal gjennomføres på relativt kort tid. JBV innså tidlig at det ikke ville være mulig å gjennomføre dette prosjektet med tradisjonelle kontrakt modeller og størrelser. Mangel på egne ressurser, høyt aktivitetsnivå og tilbakemeldinger fra entreprenør markedet, medførte at JBV besluttet å benytte store flerfaglige totalentrepriser.

Denne modellen er relativt ny i samferdsel, men er vanlig modell i andre bransjer og relativt godt kjent for de store norske entreprenørene. For å sikre at modellen ble forankret i markedet ble det utført omfattende sonderinger, først en omfattende markedsanalyse i Norge og i Europa, deretter to runder med internasjonal leverandørdager (2012 og 2013) der gjennomføringsstrategien ble presentert, og der samtlige mulige og interesserte norske og utenlandske tilbydere ble invitert til separate møter, og så prekvalifisering. I denne prosessen var flere utenforstående som var skeptiske, men det var ingen uttrykt skepsis fra noen aktuelle entreprenører, blant dem Skanska. Således blir Ståle Rød’ s påstand om at den valgte strategien var ” stikk motsatt av det en samlet bransje mener” i beste fall lite etterrettelig.

Misoppfatninger om totalentrepriser

Totalentreprise innebærer at entreprenør tar ansvaret for prosjekteringen. Noen liker ikke totalentrepriser av prinsipp fordi man tror totalentrepriser betyr funksjonskrav og fastpris. I sin ytterste konsekvens kan totalentreprise være slik, men ikke nødvendigvis og absolutt ikke på Follobaneprosjektet. JBV har utført omfattende prosjekteringsarbeider på alle områder. Noe av dette prosjekteringsarbeidet er definert som absolutte krav, og noe er lagt med som informasjon som entreprenørene kan velge å bruke. Poenget er at JBV har beskrevet, og til en hvis grad detaljert ut hva sluttproduktet skal være. Konseptet er entydig definert av JBV. Hensikten med totalentreprisene på Follobanen er at entreprenør tar ansvar for tegningsproduksjonen, dvs. at tegninger kommer til rett tid og er bygge- vennlige. Dette prinsippet gjelder uavhengig av kontraktområde. Tilbakemeldingene fra markedet er at dette er fornuftig.

Totalentreprisen (EPC-IOS)

EPC er det engelske uttrykk for totalentreprise og står for Engineering, Procurement, Construction. Den dominerende delen av denne entreprisen er bygging av en svær betongkulvert på over 600 meter gjennom Klypen. Disse arbeidene kan stort sett foregå uten å påvirke togtrafikken. Utfordringene her er kvikkleira i Klypen området. Byggherren vil alltid ha ansvar for grunnforholdene. Prosjektet har definert en modell for å regulere uventede grunnforhold. Usikkerheten på grunnforhold har ikke vært diskusjonstema, men Skanska har kommentert at det burde være mulig å utføre grunnarbeidene enklere enn spesifisert av JBV. Dette underbygger totalentreprise tankegangen, men også at JBV kanskje har gått for langt i sine spesifikasjoner.

Selve innføringen til sentralstasjonen, dvs. arbeider nord for Bispegata, vil påvirke togdriften og omvendt. Det er spesifisert flere bruddperioder på opp til 6 uker der entreprenør skal utføre disse arbeidene. I tillegg vil en del arbeid måtte utføres diskontinuerlig i helger og i netter for i minst mulig grad påvirke togdriften. Dette rokker ikke med hvem som bør utføre tegningsproduksjonen, men det er utfordrende å lage en god kompensasjonsmodell siden entreprenør i mindre grad kan styre sin egen produktivitet. Her må prosjektet være såpass ydmyk å innse at den opprinnelige kompensasjons modell kan forbedres. Men dette er en utfordring uavhengig av overordnet kontraktstrategi. Det har vært diskusjoner med Skanska på å justere risikoprofilen, men partene er likevel uenig om hva dette arbeidet koster.

Veien videre

Prosjektet må nå dele opp den store entreprisen i 2-4 kontrakter. Arbeid på kritisk linje i 2015 og første del av 2016 må settes ut som egen entreprise. Videre oppdeling vil bli klargjort i løpet av et par uker. Vi vil i størst mulig grad bruke modell der entreprenør kontrollerer tegningsproduksjonen, dvs. totalentreprise. Videre er det begrensninger på riggområder som innebærer at det er ønskelig med færrest mulig kontrakter.

Byggherre – entreprenør relasjoner

Det er et høyt konfliktnivå i anleggsbransjen, spesielt innenfor samferdsel. Dette er bransjen ikke tjent med. Det er og vil være et avhengighetsforhold mellom byggherre og leverandør. Tillitsforholdet må bli bedre. Når Ståle Rød hevder at JBV har holdt Skanska for narr, velger jeg helst å tolke dette som et impulsivt utspill. Men det er mulig at det ligger noe mer under. Det har kommet frem at Skanska har lagt på prisen fordi de er misfornøyd med JBV som kunde. Da er det til syvende og sist kanskje greit at Skanska og JBV i denne omgang ikke inngikk en avtale på en stort og komplisert kontrakt, der samarbeid og tillitsforhold vil være bærebjelker for at begge parter skal ha suksess.

Nøkkelord:

 

Norsk massivtre-produsent omsatte for 242 millioner kroner i fjor

 

Her leveres koronatest som underentreprise

 

Bedrift omsatte for over 100 millioner i 2019
– nå er de slått konkurs

 

Frp vil endre regelverket for moms på omtvistede krav

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen