Bør velge to veier mellom øst og vest

Statens vegvesen nærmer seg nå slutten på arbeidet med å prioritere hvilken strekning eller strekninger som det bør satses videre på mellom Østlandet og Vestlandet. Det vil bli særdeles vanskelig kun å velge én strekning å satse videre på. Man bør gå for en løsning der både E134 og enten rv 52 Hemsedalsfjellet eller E16 Filefjell velges.

Det er slik at de to ulike regionale strekningene ikke dekker samme behov. De to ulike løsningene, altså sør for Hardangervidda og nord for Hardangervidda, har ulike typer trafikkgrunnlag og behov. Det vil dermed være meget uheldig om en satsing på E134 skulle gå utover rv 52/E16 og vise versa.

Vi skjønner derfor meget godt at Statens vegvesen synes dette er vanskelige avveininger. Statsråd Ketil Solvik-Olsen har derfor også signalisert at det kan bli aktuelt med å satse videre på to strekninger.

Dette er et syn vi støtter fult ut. Utfordringen blir å velge hvilken av strekningene i nord som bør foretrekkes – E134 lenger sør blir i et slikt løp selvskreven. Hardangervidda vil være en stor utfordring, ikke minst på grunn av vinterstabilteten. Vi har heller ikke noe tro på alternativet fv 50 Hol-Aurland. Derfor står man i realiteten igjen med enten rv 52 eller E16 som et tillegg til E134.

Man har den senere tiden brukt flere milliarder kroner på å utbedre E16 gjennom Valdres og over Filefjell. Store utbedringer skjer også nå, og er planlagt fremover. Det kan dermed virke unaturlig å gå bort fra denne Europaveien i en videre satsing. Men det er også slik at rv 52 har flere fordeler. Den er kortest av de to, og foretrekkes allerede i dag av langt de fleste trafikantene, og synes dermed å ha det største totalgrunnlaget for en videre satsing. Utredninger gjennomført av Statens vegvesen viser også at rv 52 er det mest samfunnsøkonomiske prosjektet. Også på denne veien er det gjort store utbedringer på flere strekinger, ikke minst sparer man nå over 20 minutter etter at snarveien Sokna-Ørgenvika åpnet i sommer. Hemsedalsfjellet har en mer utsatt fjellovergang på toppen av fjellet enn hva som er tilfelle på Filefjell. Vinterregulariteten er selvsagt en viktig faktor i dette bildet. En tunnel på toppen av Hemsedalsfjellet kan vise seg å være nødvendig om dette alternativet skulle velges. Å velge bort E134 på bakgrunn av å velge både E16 og rv 52 synes så være lite aktuelt ettersom de to sistnevnte i for stor grad kjemper om samme trafikkgrunnlag.

Før jul er det bestemt at samferdselsministeren skal få en anbefaling i fanget. Om vi skal tørre å tippe et utfall, vil vi nok gå for et forslag om økt satsing på E134 kombinert med rv 52 – eller muligens E16. Ved begge disse to siste valgene er det også mulighet for en videre satsing mot rv 5, som også kan inkludere en ny bru for å for å erstatte ferjeleiet Mannheller-Fodnes. Dette vil gi en helt ny dynamikk i trafikkbildet i Sogn og Fjordane, også kombinert med en utbygging av E39.

Bak en slik endelig beslutning er det mange hensyn å ivareta, som økonomi, regularitet, reisetid, trafikkgrunnlag og ikke minst politiske valg. De ulike konstellasjonene har fortsatt mulighet til å påvirke arbeidet i sin retning – men nå begynner en anbefaling å nærme seg. Det er en beslutning som vil få stor nasjonal og ikke minst regional betydning.