Konseptvalgutredning med spenstige bruforslag

De store infrastrukturinvesteringene står i kø i Norge. Onsdag la Statens vegvesen, Jernbaneverket og Kystverket frem en viktig Konseptvalgutredning (KVU) rundt kryssing av Oslofjorden.

Det kom flere spennende innspill rundt mulige løsninger – ikke minst anbefalingen om å etablere en fast kryssing av Oslofjorden, med bru eller tunnel, mellom Moss og Horten. Dette vil kunne gi et helt nytt trafikkmønster i regionen – og vil innebære enorme investeringer. Om bru eller tunnel er det beste valget her har man ikke konkludert med i utredningen – her må ytterligere runder til. Men det er åpenbart at dette et konsept som vil kunne gi betydelige samfunnsgevinster.

I tillegg er en mulig løsning med å utbedre eksisterende rv 23 diskutert, ved at men enten lager et nytt tunnelløp i Oslofjordtunnelen – eller at man bygger en ny bru som erstatning for tunnelen. Her kan et se ut til at Statens vegvesen foretrekker en bruløsning – og at det på sikt vil være den mest samfunnsøkonomiske løsningen.

Slik denne rapporten ble lagt kan det vise seg at dette ikke blir et valg om enten ny kryssing av rv 23 eller en ny kryssing av Moss-Horten. Vi støtter derfor samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som sier det ene alternativet ikke utelukker det andre. Her må man kunne ha to tanker i hodet samtidig, og det kan gjerne bli slik at vi ender opp med en løsning som sier ja takk – begge deler.

Det er derfor fornuftig å gå videre med en utredning av begge disse alternativene. Oslofjordtunnelen trenger helt klart avløsning. Sannsynligvis vil den beste løsningen bli å bygge bru her – men det må selvsagt veies opp mot de store investeringskostnadene som må til. Man må også se på hvor lang tid det vil ta å bygge en bru mot det å lage et nytt tunnelløp. Utfordringen med Oslofjordtunnelen er blant annet stigningsgraden – og ulempene dette spesielt medfører for tungtrafikken. Slik sett vil selvsagt en bru være å foretrekke – men her er det mange hensyn som må ivaretas.

Når det gjelder en ny eventuell kryssing mellom Moss og Horten snakker vi her om en enorm utbygging, som vil åpne mange nye muligheter på begge sider av fjorden. Det vil kunne gi et helt nytt bomønster og åpner for flere spennende muligheter innen næringslivet. Den samfunnsøkonomiske nytten på sikt vil åpenbart være stor – og man vil kunne avlaste store deler av Østlandet for tungtrafikken. Hvordan en kryssing bør foregå her er det selvsagt for tidlig å si noe om – men det blir uansett snakk om kompliserte utbygginger som vil ta lang tid å realisere.

Det er også slik at det vil ta noe tid med behandling av disse sakene i departementet – men de bør ikke bruke for lang tid. Om det er en ting denne regjeringen har pushet, er det å kutte ned tiden frem mot realiseringen av prosjekter. Planleggingstiden skal ned. Derfor håper vi Solvik-Olsen og co raskt kommer med et valg for en videre behandling. Vi tar gjerne en videre utredning om begge kryssingspunktene, men det haster mest med en avklaring rundt rv 23. Det er ikke tvil om at mye omtalte Oslofjordtunnelen trenger avlastning. Vi har hatt flere nesten-katastrofer i denne tunnelen – og denne kryssingen bør fornyes så raskt som praktisk mulig.