Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Konseptvalgutredning med spenstige bruforslag

Publisert: 19.11.2014 23:20.

De store infrastrukturinvesteringene står i kø i Norge. Onsdag la Statens vegvesen, Jernbaneverket og Kystverket frem en viktig Konseptvalgutredning (KVU) rundt kryssing av Oslofjorden.

Flere nettledere

  • Koronaen utfordrer
    26.02.2021
  • Økt ansvar på kommunene
    25.02.2021
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
    24.02.2021
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
    24.02.2021
  • En klar oppfordring til byggenæringen
    22.02.2021
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
    21.02.2021
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
    19.02.2021
  • Næringens aktører leverer
    17.02.2021
Les flere

Nettleder

Koronaen utfordrer

Les også:

  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Person skadd i arbeidsulykke hos Moelven
  • Full rettsseier til Risa mot Q-Meieriene
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Evakuerte etter ras i Halden får flytte hjem igjen
  • 50 meter bredt steinras i Bergen - stenges til tirsdag
  • André Frøshaug ny markedssjef for bygg i Ahlsell
  • Innlegg: Byggenæringen er klar
  • Kjempehopp for OBOS-prisene i Oslo
  • Tysk asfalt- og betongverkprodusent satser i Norge
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

AF bygger Os skole og idrettsarena

Flere kontrakter

  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Veidekke bygger ny legevakt i Arendal
  • HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Det kom flere spennende innspill rundt mulige løsninger – ikke minst anbefalingen om å etablere en fast kryssing av Oslofjorden, med bru eller tunnel, mellom Moss og Horten. Dette vil kunne gi et helt nytt trafikkmønster i regionen – og vil innebære enorme investeringer. Om bru eller tunnel er det beste valget her har man ikke konkludert med i utredningen – her må ytterligere runder til. Men det er åpenbart at dette et konsept som vil kunne gi betydelige samfunnsgevinster.

I tillegg er en mulig løsning med å utbedre eksisterende rv 23 diskutert, ved at men enten lager et nytt tunnelløp i Oslofjordtunnelen – eller at man bygger en ny bru som erstatning for tunnelen. Her kan et se ut til at Statens vegvesen foretrekker en bruløsning – og at det på sikt vil være den mest samfunnsøkonomiske løsningen.

Slik denne rapporten ble lagt kan det vise seg at dette ikke blir et valg om enten ny kryssing av rv 23 eller en ny kryssing av Moss-Horten. Vi støtter derfor samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som sier det ene alternativet ikke utelukker det andre. Her må man kunne ha to tanker i hodet samtidig, og det kan gjerne bli slik at vi ender opp med en løsning som sier ja takk – begge deler.

Det er derfor fornuftig å gå videre med en utredning av begge disse alternativene. Oslofjordtunnelen trenger helt klart avløsning. Sannsynligvis vil den beste løsningen bli å bygge bru her – men det må selvsagt veies opp mot de store investeringskostnadene som må til. Man må også se på hvor lang tid det vil ta å bygge en bru mot det å lage et nytt tunnelløp. Utfordringen med Oslofjordtunnelen er blant annet stigningsgraden – og ulempene dette spesielt medfører for tungtrafikken. Slik sett vil selvsagt en bru være å foretrekke – men her er det mange hensyn som må ivaretas.

Når det gjelder en ny eventuell kryssing mellom Moss og Horten snakker vi her om en enorm utbygging, som vil åpne mange nye muligheter på begge sider av fjorden. Det vil kunne gi et helt nytt bomønster og åpner for flere spennende muligheter innen næringslivet. Den samfunnsøkonomiske nytten på sikt vil åpenbart være stor – og man vil kunne avlaste store deler av Østlandet for tungtrafikken. Hvordan en kryssing bør foregå her er det selvsagt for tidlig å si noe om – men det blir uansett snakk om kompliserte utbygginger som vil ta lang tid å realisere.

Det er også slik at det vil ta noe tid med behandling av disse sakene i departementet – men de bør ikke bruke for lang tid. Om det er en ting denne regjeringen har pushet, er det å kutte ned tiden frem mot realiseringen av prosjekter. Planleggingstiden skal ned. Derfor håper vi Solvik-Olsen og co raskt kommer med et valg for en videre behandling. Vi tar gjerne en videre utredning om begge kryssingspunktene, men det haster mest med en avklaring rundt rv 23. Det er ikke tvil om at mye omtalte Oslofjordtunnelen trenger avlastning. Vi har hatt flere nesten-katastrofer i denne tunnelen – og denne kryssingen bør fornyes så raskt som praktisk mulig.

Les også:
  • Bru mellom Moss og Horten kan koste 60 milliarder
  • Oslofjordkryssing: Solvik-Olsen overrasket over «spenstige» bru-hint
  • Vil krysse fjorden mellom Moss og Horten



Nøkkelord:

Leder
 

Kjempehopp for OBOS-prisene i Oslo

Person skadd i arbeidsulykke hos Moelven

 

AF bygger Os skole og idrettsarena

 

Risa snudde minus til pluss

 

Full rettsseier til Risa mot Q-Meieriene

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen