Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Fremdeles et stykke igjen

Liv Kari Skudal Hansteen

Publisert: 16.10.2014 09:55.

I 2010 utarbeidet Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) rapporten State of the Nation (SoN) der tilstanden for 11 samfunnskritiske områder til en verdi på nesten 4000 milliarder, inkludert riksveier, fylkesveier, jernbane, kommunale bygg og helsebygg, ble vurdert.

  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?

  • Har planen klar for å samle byggenæringen på Arendalsuka

  • Ferd kjøper mer ved NRK-tomten

  • Skal opprette samordningsråd for digitalisering i byggenæringen

Nettleder

Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?

Les også:

  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?
  • Har planen klar for å samle byggenæringen på Arendalsuka
  • Ferd kjøper mer ved NRK-tomten
  • Skal opprette samordningsråd for digitalisering i byggenæringen
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hareide: Uansvarlig og urealistisk å bygge Nord-Norgebanen
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Grønn Byggallianse og FutureBuilt inn i ombruksbyget KA13
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal

Flere kontrakter

  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
  • NRC fikk kontrakt på Fornebubanen
  • Skal utføre nye bølgemålingar i Bjørnafjorden
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorLiv Kari Skudal Hansteen

Liv Kari Skudal Hansteen
 

Adm. dir.
RIF (Rådgivende Ingeniørers Forening)

Rapporten ble utført av RIF-eksperter og kvalitetssikret av bla forskere og professorer ved SINTEF og NTNU. Rapporten konkluderte med at «våre bygg og anlegg ikke klarer å møte fremtidens utfordringer, hvis myndighetene fortsetter å drifte, vedlikeholde og investere som i dag». Verst stod det til med jernbane som fikk karakteren 2, noe som betyr at deler av anlegget har en så dårlig forfatning at funksjonaliteten er truet. Midtsjiktet var kommunale bygg, helsebygg og riks- og fylkesveier som har en bedre tilstand enn jernbanen, men som ikke kan betegnes som god standard.

I årene etter har RIF fulgt opp funnene fra analysen og ved jevnlig å vurdere offentlig planer og budsjettet for å vurdere om de ulike tiltakene og bevilgningene eller mangel på tiltak eller bevilgninger har bidratt til enten å svekke tilstanden, bedre dem eller om det er stillstand. I forkant av stortingsvalget fikk RIF utført en analyse av partiprogrammene med fokus på samferdsel og offentlige bygg, hvor blant annet Høyres og Fremskrittspartiets alternative nasjonale transportplaner ble vurdert. I 2015 kommer en ny utgave av State of the Nation.

RIF har vurdert Solbergregjeringens budsjettforslag for 2015 opp mot State of the Nation. Hvordan møter forslag til Statsbudsjettet 2015 utfordringene på jernbane, vei og offentlig bygg?

For lavt bevilgningsnivå

Samferdselsdepartementet får en økning på 36 %, fra 69 mrd. kr i 2014 til 94 mrd. kr i 2015. 20 mrd. kr av denne økningen er imidlertid økt overføring til infrastrukturfondet, som skal bidra til forutsigbar finansiering fremover, men som ikke gir noen aktivitetsøkning i 2015. Den reelle økningen for 2015 innen samferdsel er på 6,9 % fra 2014, eller 4,8 mrd. kr. RIF mener at i forhold til etterslepet på 500 mrd. kr på vei og bane (dokumentert i State of the Nation), er fremdeles dagens bevilgningsnivå for lavt til å sikre landet en velfungerende transportinfrastruktur. Men Solbergregjeringen fortsetter der Stoltenberg II-regjeringen slapp med økte bevilgninger til vei og bane.

Statens vegvesens budsjett øker med 3 mrd. kr eller 12,4 % til 26,8 mrd. kr. Både postene riksveginvesteringer (12,1 mrd. kr og +15,2 %), og drift og vedlikehold (10,5 mrd. kr og +9,1 %) får betydelige økninger. Regjeringen kutter imidlertid anslaget for bompengeinntekter med 2,5 mrd. kr fra 2014 (- 25 %) som innebærer at den samlede investeringsrammen til riksveinettet faktisk går noe ned fra 2014. RIF synes det er positivt at regjeringen følger opp Sundvollen-erklæringen og investerer i vei og bane. Fremdeles møter de ikke behovene dokumentert av RIF (State of the Nation: 300 mrd. kr på riks- og fylkesvei) når det gjelder å ta igjen vedlikeholdsetterslepet. Regjeringen hevder at de med dette budsjettet stanser veksten i etterslepet, men det er likevel et stort gap frem til å møte dagens standardkrav.

Advarer mot gjeld for fylkeskommunene

Regjeringen øremerker i år 1,0 mrd. kr til fylkesveiene gjennom økning i rammetilskuddet. I tillegg øker de rammen for rentekompensasjonsordningen til 3,0 mrd. kr, som gjør det mulig for fylkeskommunene å investere i og vedlikeholde fylkesveiene. Over Samferdselsdepartementets budsjett bevilges 0,6 mrd. kr til skredsikring av fylkesveier og 0,3 mrd. kr til å oppfylle kravene i tunnelsikkerhetsforskriften. RIF mener det er positivt at regjeringen tar et reelt grep for etterslepet på fylkesveiene, men det er fremdeles langt igjen til en kraftig bedring av fylkesveinettet. RIF advarer mot at fylkeskommunene setter seg i en vanskelig gjeldssituasjon.

Ikke tilstrekkelig for jernbanen

Jernbaneverket får også økte midler i budsjettforslaget med et samlet budsjett på 17,7 mrd. kr, opp 9,4 % fra 2014. Mesteparten av økningen knytter seg til Follobanen som får en bevilgning på 3,1 mrd. kr i 2015. RIF synes det er positivt at Follobanen-prosjektet får høy aktivitet i 2015 og at regjeringen viderefører de rød-grønnes satsning på jernbaneinfrastruktur i Norge. Samlet bevilgning er likevel ikke tilstrekkelig til å møte etterslepet som er identifisert for jernbanen i SoN (200 mrd. kr).

Regjeringen signaliserer at de jobber videre med "Transportreformen" og at de vil gjøre NTP til et mer strategisk dokument, der politikerne trekker de store linjene og fagetatene får større frihetsgrad, og at enkeltprosjekter i mindre grad omtales og prioriteres i NTP. RIF synes dette er positivt og vi kunne bidra til økt effektivitet og får raskere planprosesser, noe RIF tidligere har anbefalt (2012).

Underbudsjettering i kommunene

Regjeringen budsjettforslag for spesialisthelsetjenesten øker med 11 % fra 120 til 132 mrd. kr. Investeringsplaner for prosjekter og bygningsmessige investeringer er i snitt 6 mrd. kr per å de neste 4 år. RIF mener investeringsplaner for prosjekter og bygningsmessige investeringer burde vært 8 mrd. kr/år. Veksten i budsjettet holder ikke tritt med befolkningsveksten og vedlikeholdsetterslepet. I sykehussektoren er underbudsjetteringen opp mot 20 %, og gapet øker.

Etterslepet i vann og avløp er ikke nevnt. Regjeringen sier de øker rentekompensasjonen på skoler og svømmeanlegg med 1 mrd. kr, men dette er det samme som i 2014. De øker rentekompensasjonen for kirkebygg med 500 mill. Kommunene får økte bevilgninger på 6,2 mrd. kr. RIF mener underbudsjetteringen i kommunene er på 12-15 % i forhold til det det burde være når man ser på demografisk utvikling og etterslep. Det vil ta over 20 år å ta igjen etterslepet. Det store grepet for å ta igjen etterslepet og gi skolebarn og lærere gode arbeidsforhold mangler. Totalt vedlikeholdsetterslep på kommunale bygg og vann/avløp er på over 200 mrd. kr. Det er stor forskjell på behov og bevilgning. RIF anbefaler regjeringen å opprette en nasjonal oppgraderingsplan for kommunale bygg. Når den foreligger, kan man utarbeide en finansieringsmodell.

Økt bruk av rentekompensasjon som virkemiddel gir kommunene mindre handlingsrom over tid. Lånene skal jo tilbakebetales.

Nøkkelord:

Gjestekommentarer
 

Entreprenørene skal ikke lenger betale moms på omtvistede krav

 

Stortinget har vedtatt startskuddet for Nord-Norgebanen

 

Ferd kjøper mer ved NRK-tomten

 

Har planen klar for å samle byggenæringen på Arendalsuka

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris

Annonsørinnhold
 

Mapei-løsninger gir betong-konstruksjoner lengre levetid


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen