Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Vegvesenet fikk svar fra entreprenørene

Publisert: 21.08.2014 22:42. Sist endret: 21.08.2014 22:57.

Utbyggingen av E6 Helgeland skulle bli Statens vegvesens store prøveprosjekt for en ny måte å arbeide på – en såkalt veiutviklingskontrakt.

Flere nettledere

  • NTP-lekkasjene kommer tett
    07.03.2021
  • Nå skal det bli nye baner
    04.03.2021
  • Utnytt muligheten!
    03.03.2021
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
    02.03.2021
  • Viktig dag for næringens fremtid
    02.03.2021
  • Koronaen utfordrer
    26.02.2021
  • Økt ansvar på kommunene
    25.02.2021
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
    24.02.2021
Les flere

Nettleder

NTP-lekkasjene kommer tett

Les også:

  • Nå skal det bli nye baner
  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Reagerer kraftig på kontraktsavlysning: - En skandale som Hareide må rydde opp i
  • Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo: - Har kastet bort tid og krefter
  • NHO-rapport: Venter innhenting – men i ujevnt tempo
  • Stangeland Gruppen og BMS i Danmark danner felles kranselskap i Norge
  • Større strømbrudd i Bergen sentrum
  • Utøya-naboene anker ikke saken om 22. juli-minnestedet
  • Andelen kvinnelige styreledere på stedet hvil
  • NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO
  • BNL anbefaler rødt nivå på byggeplasser i Tønsberg og Færder
  • AFRY satser mot industrien rundt Sandefjord
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO

Flere kontrakter

  • Peab bygger nytt travanlegg i Trøndelag
  • LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene
  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Dette er et konsept både etaten selv og entreprenørene har ønsket velkommen, og spenningen var derfor stor da man nærmet seg anbudsinnlevering. Statens vegvesen ble lettere sjokkert da fasiten var klar – kun to entreprenører ønsket å bli prekvalifisert, en falt ut underveis, slik at man sto igjen med én aktør som skulle arbeide videre sammen med Statens vegvesen rundt konseptet.

Det videre arbeidet ble med den lave interessen avlyst og ble tid for evaluering. Hvor var det konseptet sviktet? Det har i etterkant av avlysningen vært flere runder mellom Statens vegvesen og  ulike aktører i anleggsbransjen.

Fasiten synes nå å være klar - risikoen rundt selve anbudsprosessen ble for stor. Som vi skrev på lederplass på bygg.no i juni, så legger entreprenørene så store ressurser i å utarbeide anbudspapirene på den omfattende jobben at man vil gå på en skikkelig smell om man ikke vinner frem og til slutt får tilslaget på jobben. Konseptet er lagt opp slik man først kommer med en såkalt konkurransepreget dialog før entreprenørene kommer med et endelig tilbud. Denne prosessen innebærer blant annet at aktørene må utarbeide et konseptforslag med pris før de går inn i dialog med Statens vegvesen, sammen med for eksempel tre andre entreprenører.

Det kom under et møte mellom entreprenørene og Statens vegvesen nylig frem at entreprenørene selv regner med å bruke rundt 10-15 millioner kroner på hele anbudsprosessen. Loosers fee, altså summen de som er med i prosessen mottar om de ikke får jobben, var satt til én millioner kroner. Dermed blir risikoen for stor for entreprenørene – å tape over ti millioner millioner kroner på en slik jobb blir for mye for de aller fleste. Spesielt vil dette ikke være noe som blir prioritert i et så hett anleggsmarked som vi opplever om dagen. Statens vegvesen har også selv innsett i ettertid at denne summen er for lav, og har foreslått å doble loosers fee til to millioner. Fortsatt er nok dette en for lav sum for de involverte. Denne summen må ytterligere opp.

Statens vegvesen ser også på andre tiltak som kan gjøre entreprenørene mer lystne til å regne på prosjektet, som å vurdere justeringer i den 15-årige driftsfasen entreprenørene binder seg til i etterkant av prosjektgjennomføringen.

Denne solide gjennomgangen Statens vegvesen har tatt til orde for i etterkant av avlysningen viser at dette virkelig er noe etaten ønsker å se gjennomført – og ikke noe de har tenkt å legge i skuffen. Entreprenørene og bransjeforingen er også klare på at dette er noe man ønsker. Derfor er det nå viktig at man legger forholdene bedre til rette for entreprenørene. Relativt kraftige justeringer inn mot kontraktsfasen er nødvendig – da vil også interessen øke. Ikke minst bør informasjonsflyten mellom byggherre og entreprenørene bedres ytterligere slik at man unngår misforståelser rundt hva som i virkeligheten kreves av begge parter. For det er helt klart et spennende konsept man har utarbeidet for E6 Helgeland – man må bare sørge for at entreprenørene ikke løper en for stor risiko for å kunne være med på moroa.

Les også:
  • E6-konkurranse koster for mye for entreprenørene
  • Vegdirektøren ber om svar fra entreprenørene
  • Vegvesenet vurderer nye E6 Helgeland-tiltak
  • Hvorfor ville bare to regne på E6-prosjekt?
  • Starter E6 Helgeland-konkurransen på nytt
  • Vegvesenet utsetter beslutning om E6 Helgeland
  • Lunkne entreprenører skaper bry for vegvesenet


Nøkkelord:

Leder
 

Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo:
- Har kastet bort tid og krefter

 

Reagerer kraftig på kontraktsavlysning:
- En skandale som Hareide må rydde opp i

 

Ett år med krav om kvinnegarderober:
Frida (18) fikk eget toalett og skifteplass etter pausefleip

 

Stangeland Gruppen og BMS i Danmark danner felles kranselskap i Norge

 

Én prosent av 1.800 rørleggere i kjedene hun leder er kvinner:
- Vi kan ikke gjøre jobben alene

 

Andelen kvinnelige styreledere
på stedet hvil

 

Lønnsgapet øker mellom kvinner og menn

Annonsørinnhold
 

Vil bli kvitt sinkestempelet
- lanserer bygge-bransjens TED-talks


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen