Bygg.no Meny
Les Byggeindustrien digitalt

  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Leder
  • Øvrige »
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Hage
  • Stillinger
  • Digitalarkiv
  • RSS
  • Nyheter på din side
  • Tips oss
  • Abonnement
  • Annonser
  • Kontakt oss
  • Meld deg på nyhetsbrev
Siste 30 ▼
  • Regjeringen vil ha færre fotobokser som måler snittfart 20.02.2019 01:16
  • VestlandsHus åpnet galleri på kjøpesenter 20.02.2019 01:14
  • Det handler om næringens fremtid 20.02.2019 00:36
  • Sjømatbedriftene vil ha 50 milliarder til nasjonal rassikringsplan 19.02.2019 21:20
  • Ikke flertall for veiprising 19.02.2019 18:47
  • Fire av ti skoleelever i tvil om utdanningsvalg 19.02.2019 15:47
  • Bergene Holm investerer nær 18 millioner i Larvik 19.02.2019 15:46
  • EBA ber Hordaland fylkeskommune skifte ut konsulent i konkurransen om nytt fylkesbygg 19.02.2019 15:30
  • Sanner og Isaksen testet ny byggeplass-teknologi hos Veidekke 19.02.2019 15:06
  • Volvos første helelektriske lastebiler overlevert kunde 19.02.2019 14:45
  • Prosjekteier som premissgiver for suksess 19.02.2019 13:03
  • Lanserer bålkule og grill i ett 19.02.2019 12:17
  • LO krever økning i reallønna 19.02.2019 11:16
  • Premiedryss på årskonferansen til Byggtorget og Byggeriet 19.02.2019 11:12
  • Veidekke stevner Vegvesenet midt i gigantprosjekt 19.02.2019 11:06
  • Dengerud ny direktør for Samferdsel og Byutvikling i Rambøll 19.02.2019 09:54
  • Pollensesongen starter to uker tidligere enn vanlig 19.02.2019 08:43
  • Overhalla Hus proff og Nordbohus inngår samarbeidsavtale 19.02.2019 08:23
  • Mapei viderefører avtale med KIL Toppfotball 19.02.2019 08:05
  • NHO tar grep om innleie 19.02.2019 08:01
  • Innlegg: Juridisk ansvar for kjøp av transporttjenester 19.02.2019 07:52
  • Åpner ny fylkesvei forbi Krokstadøra 19.02.2019 07:36
  • Borer hol til skøyting av Sotra-høgspenten 19.02.2019 07:30
  • Tredobling i antall snøskred på norske veier 19.02.2019 07:23
  • Boligbrann i Hedmark slukket 19.02.2019 07:22
  • LO-sjefen vil at ansatte skal få ta en del av overskuddskaka 19.02.2019 07:22
  • Vinterferien er den nye påskeferien 19.02.2019 07:21
  • Etterlengtet prosjekt i vest 19.02.2019 01:05
  • Bane NOR håper å åpne Bispegata i løpet av uken 18.02.2019 23:05
  • Prosjektutvikling Midt-Norge satser videre med Best Value Procurement-konsept 18.02.2019 17:05
Sist oppdatert: 20.02.19, 01:16

Hvorfor ville bare to regne på E6-prosjekt?

Flere nettledere

  • Det handler om næringens fremtid
    20.02.2019
  • Etterlengtet prosjekt i vest
    19.02.2019
  • Fortsetter veksten i hyttemarkedet?
    17.02.2019
  • Lite insekt skaper stor uro
    15.02.2019
  • Håp om rask avklaring rundt regjeringskvartalet
    14.02.2019
  • Teknologiens sårbarhet
    12.02.2019
  • Karakter som motivasjon?
    12.02.2019
  • Utleiebransjen tar stadig nye markedsandeler
    10.02.2019
Les flere

Nettleder

Det handler om næringens fremtid

Les også:

  • Etterlengtet prosjekt i vest
  • Fortsetter veksten i hyttemarkedet?
  • Lite insekt skaper stor uro
  • Håp om rask avklaring rundt regjeringskvartalet
  • Teknologiens sårbarhet
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Alexander Smidt Olsen

«Prosjekteier som premissgiver for suksess»
Les mer

Les også:

  • Dugnad mot arbeidslivskrim i byggjenæringa
    Lars Mamen
  • Men «moms-problemet» er ikke uløselig
    Jørgen Bull
  • Energivurdering ved et veiskille
    Thor Lexow
  • Norsk betong og karbonfangst - en unik mulighet for klimakutt
    Jan Eldegard Hjelle og Vetle Houg
  • Turbulent om konsulent
    Håkon Haugli og Tore Frellumstad
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Regjeringen vil ha færre fotobokser som måler snittfart
  • VestlandsHus åpnet galleri på kjøpesenter
  • Det handler om næringens fremtid
  • Sjømatbedriftene vil ha 50 milliarder til nasjonal rassikringsplan
  • Ikke flertall for veiprising
  • Fire av ti skoleelever i tvil om utdanningsvalg
  • Bergene Holm investerer nær 18 millioner i Larvik
  • EBA ber Hordaland fylkeskommune skifte ut konsulent i konkurransen om nytt fylkesbygg
  • Sanner og Isaksen testet ny byggeplass-teknologi hos Veidekke
  • Volvos første helelektriske lastebiler overlevert kunde
Gå til arkiv

Siste prosjekter

Sandnes rådhus

Flere prosjekter

  • Fjellstrand omsorgsboliger
  • Maskinparken TRE
  • Ringvegen 16
  • Strandhagen
  • Volvo Trucks Gardermoen
  • Sogndal helse- og omsorgssenter
  • Vinkelveien 7
  • Bil og Anleggsdekk i Stangeland Næringspark
  • Møylandsenteret
  • Ahlsell i Stangeland næringspark
  • Sambruksstasjon og døgnhvileplass, Gol
  • Parkalléen 2-4
Flere prosjekter

Siste kontrakter

HT Nordic leverer bad til nytt Stavanger-sykehus

Flere kontrakter

  • Conceptor og Veidekke bygger 84 boliger mellom Porsgrunn og Skien
  • Metacon bygger boliger i Askim
  • Peab bygger butikker og boliger på Bekkestua
  • PNC signerte kontrakten for byggingen av E16 Eggemoen-Åsbygda
  • Ruta bygger Nordby barnehage
  • Backe Østfold bygger næringsbygg på Rolvsøy
  • Strøm Gundersen bygger Heggedal Torg
  • Peab Anlegg AS skal bygge gang- og sykkelvei på Romerike
  • Disse skal levere møbler og effektbelysning til Deichman i Bjørvika
  • NRC-selskap med ny kontraktstildeling i Finland
  • Storkontrakt til HENT
  • Ruta bygger Vormsund ungdomsskole
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Sanner og Isaksen testet ny byggeplass-teknologi hos Veidekke

  • JM Norge, Nordbohus og Älvsbyhus har de mest fornøyde boligkundene

  • XL-BYGG har åpnet nybygg i Kristiansand

  • Se bilder fra Utleiekonferansen

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet Sted
05.03.2019 Miljø & Teknikk 2019 Lillestrøm
03.04.2019 Byggedagene 2019 Oslo
04.04.2019 Fabrikkbetongkonferansen 2019 Gardermoen
05.04.2019 Hagemessen 2019 Lillestrøm
07.05.2019 Boligkonferansen 2019 Meet Ullevaal, Oslo
23.05.2019 Entreprenørdagen/generalforsamling EBA Oslo
10.09.2019 Stillasdagene 2019 Bergen
22.10.2019 Norsk Betongdag Clarion hotel & Congress Trondheim
05.11.2019 Bygg- og miljødagen (BM-dagen) Trondheim
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Animasjon Birkebeiner Arena

  • Betonmasts fremdriftvideo fra Vinterparken SNØ

  • Montering av elementer - Maxbo Arena

  • Debatt på nettverkssamling

Vis flere videoer

Tips oss

Statens vegvesen har nå avlyst prekvalifiseringen på Helgeland Nord, som er det første av i alt tre delprosjekter i veipakken E6 Helgeland. Kun to entreprenører ønsket å bli prekvalifisert, og en av dem falt ut, så man satt igjen med én aktør, NCC.

facebook twitter linkedin mail print

Arve Brekkhus

Publisert: 29.06.2014 22:47.

Nå må man starte hele prosessen på nytt, men først skal Statens vegvesen sette seg ned sammen med entreprenørene for å få klarhet i hvorfor så få aktører meldte seg på. Byggherren ble tatt skikkelig på sengen, spesielt med tanke på at det har vært en relativt lang prosess i forkant av utlysningen av prosjektet, hvor Vegvesenet har brukt mye ressurser sammen med næringen for å prøve det man kaller en veiutviklingskontrakt. Den innebærer at en entreprenør skal prosjektere og bygge samt drifte veistrekningen over 15 år. Det betyr at jobben på flere måter minner om et OPS-prosjekt, minus finanseringsbiten.

Det er nok flere årsaker til at så få i anleggsbransjen ønsket å bli med i prosessen. En ting er definitivt timingen. Det er nå så mange prosjekter ute i markedet at denne utviklingskontrakten ble for omfattende å regne på for de fleste entreprenørene. Vi har vært i kontakt med noen av aktørene i næringen som normalt kunne vært med i denne konkurransen, og de peker på at et kreves enormt mye prosjekterings- og planleggingsarbeid fra entreprenørens side. I prinsippet blir dette en totalentreprise, hvor man må legge ned store ressurser for å bli med i evalueringen. Det er innrettet slik at noen aktører, for eksempel fire, skal plukkes ut og utvikle prosjektet sammen med byggherren, før man til slutt skal falle ned på en aktør.

Dette vil kreve mange måneders arbeid, hvor man ikke er garantert å vinne frem. Vi fikk høre fra en entreprenør at de kunne regnet på ti vanlige jobber med samme ressursbruken. Selv om man gjerne ønsker prosjektet, blir risikoen for å tape både denne og andre jobber man ellers kunne regnet på for stor. Kontraktsformen innebærer også høy grad av risiko for entreprenørene, noe mange av dem ikke er vant med, og som gjør at man ikke ønsker å risikere å gå på en skikkelig smell. For byggherren kan dette dermed også gi seg utslag i høyere priser enn man kanskje normalt skulle forvente fra dem som blir med.

En annen problemstilling er drift- og vedlikeholdsansvaret over 15 år. Etter at veien er ferdig skal samme entreprenør sørge for at veien er i skikkelig stand både i sommer- og vinterhalvåret. For mange er det lite fristende å bygge opp et apparat for å ta hånd om en såpass kort strekning over 15 år, gjerne langt fra der de ellers er etablert. Det er selvsagt mulig å sette denne jobben bort til andre, men det må likevel administreres.

Vi tror entreprenørene ønsker denne typen jobber, men den bør nok innrettes noe annerledes i innledningsfasen. Det blir spennende å se hvordan man nå går videre. Kjører man på med tilsvarende konsept med noen justeringer, eller bryter man helt med organiseringen, og deler opp i mindre parseller og bruker vanlige kontraktsformer. Et alternativ kan også være at man velger bort drifts- og vedlikeholdsansvaret men likevel bruker en utviklingskontrakt. Vi ser frem til både møtet Vegvesenet skal ha med bransjen onsdag og hva som blir konklusjonen videre. NCC og LNS på sin side er nok ikke veldig fornøyde med hvordan det nå ble. De har allerede lagt ned mye arbeid i tilbudsarbeidet.

Det er også planlagt at Helgeland Sør skal bygges ut med utviklingskontrakt. Her vil man nok nå kjøre en annen prosess.

Nøkkelord:

Leder
 

EBA ber Hordaland fylkeskommune skifte ut konsulent i konkurransen om nytt fylkesbygg

 

Fire av ti skoleelever i tvil om utdannings-valg

 

Sanner og Isaksen testet ny byggeplass-teknologi hos Veidekke

 

Veidekke stevner Vegvesenet midt
i gigantprosjekt

 

Nå kan du melde deg på Byggedagene 2019
- her er programmet

Annonsørinnhold
 

Se video:
Ekstreme byggkrav på landets siste front mot ishavet


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27
    0170 Oslo
  • Postadresse

    Postboks 6831
    St. Olavs plass
    0130 Oslo
  • Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Redaksjonssjef

    Frode Aga
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Fagpressen

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien