Bildeling tar av i urbane strøk

Bildeling fører til at privatpersoner reduserer kjøringen sin med en tredel. Etter noen startproblemer siden første ordning i 1995, begynner konseptet å fenge urbane nordmenn.

Bilkollektivet SA er brukereid og Skandinavias største bildelingsordning. Siden oppstart i 1995 har den årlige veksten vært i snitt 20 prosent. De 7.500 brukerne deler på 350 biler.

– Internasjonalt øker bildeling stadig, og er et satsingsområde for byer som London, Paris og Brussel, sier direktør Arne Lindelien i Bilkollektivet SA til NTB.

Han mener byer i Norge kan bli verdensledende om det offentlige iverksetter samme type stimuleringstiltak som en gjør i store europeiske byer i dag.

En rapport fra Transportøkonomisk Institutt fra 2012 slår fast at en bli som deles av flere brukere, erstatter 5-15 privatbiler, og bildelere bruker bilen omtrent en tredel mindre enn bileiere.

– Urbaniseringen, digitaliseringen og en mer offensiv politisk støtte er faktorer som gjør at bildeling kan ta av, også i norsk sammenheng, er en av konklusjonene i rapporten.

Gjennombrudd

Suksess for privat bildeling forutsetter at brukerne enkelt kommer til og fra der bilene står parkert, noe som gjør at det egner seg best i urbane strøk med stor innbyggertetthet og godt kollektivtilbud. Men bildelingsordninger er også gunstig for bedrifter, som trenger biler til ansatte som skal ut på møter og lignende i arbeidstiden.

Parkeringshuset Vulkan på Grünerløkka i Oslo har en bildelingsordning med fire biler, inkludert elbil, hybridbil og varebil.

– Vi bestemte oss tidlig for at vi ønsket å ha en bildelingsordning på Vulkan. Vi visste at erfaringene var litt ulike, men vi ser at det har skjedd et gjennombrudd siste året, og vi har stor tro på at dette tar av, sier markedsdirektør Sverre Landmark i eiendomsutviklerfirmaet Aspelin Ramm.

God butikk

Ifølge Landmark står privatpersoner for to tredeler av bildelingsbruken i Vulkan-området, særlig om kvelder og i helger. Bedriftsmedlemmene bruker bilene mest på hverdager i arbeidstiden.

Bilene på Vulkan er en del av Hertz Bilpool, som har hatt en eksplosiv utvikling siden oppstart i 2011. I likhet med Bilkollektivet har de biler i Oslo, Kristiansand, Stavanger, Trondheim og Bergen. Bilkollektivet har i tillegg biler i Tromsø.

Siden oppstart har omsetningen hos Hertz Bilpool skutt i været, fra rundt en halv million kroner i 2011 til prognoser på nærmere 10 millioner kroner i 2015.