Acrylion

Acrylicon åpner fabrikk i Tyskland

For å gjøre «verdens beste» industrigulv enda bedre åpnet Acrylicon torsdag tidenes mest avanserte fabrikk for produksjon av polymer i Tyskland.

Ca 120-130 Acrylicon-representanter fra hele verden var samlet på det de trodde skulle være et vanlig årsmøte i Berlin, men som også ble åpningen av den nye fabrikken i Neustad-Glewe.

– For å møte fremtidens krav tror vi det er viktig å kontrollere og kvalitetssikre alle komponenter og variabler som inngår i produksjonsprosessen. Av den grunn har vi investert 11 millioner Euro i verdens mest avanserte polymer-fabrikk, sier Tor Arild Hegstad, sønn av gründer Bjørn Hegstad og administrerende direktør i Acrylicon Polymer GmbH, selskapet som torsdag åpnet sin nye fabrikk i Neustad-Glewei den tyske delstaten Mecklenburg Vorpommern.

- Så langt har materialene som brukes i de respektive Acrylicon-systemene blitt produsert på ulike fabrikker. Samarbeidet med disse leverandørene er avsluttet. Heretter skal alle komponenter produseres på egen fabrikk i Neustad-Glewe. En lokalisering som ikke er tilfeldig valgt. Herfra er det kort vei til hele det europeiske markedet og til resten av verden via internasjonale havner.

Vel så viktig er imidlertid nærheten til råvare-produsentene. For å være helt sikre på at vi leverer det beste produktet, må vi ikke bare kvalitetssikre alle ledd i produksjonen, vi må også sikre oss at vi til enhver tid benytter det ypperste av råstoff, sier Hegstad.

Et Acrylicon-gulv kan varieres og tilføres egenskaper alt etter utfordringene det møter i miljøet hvor det skal ligge. For eksempel leverer selskapet i dag gulv til en stadig større del av den internasjonale offshore-industrien. Gründeren mener at Acrylicons utviklere og leggere ofte kjenner de problemene og utfordringene gulvet møter bedre enn sine kunder. Over 37 års erfaring med legging av gulv har lært gründeren at et bakeri krever en helt annen gulvløsning enn et meieri. At egenskapene til gulvet i en utstillingshall for biler, møter andre utfordringer enn gulvet i et varehus.

– På den andre siden er jo utfordringene for et gulv på en perrong og på en fotballtribune ikke direkte ulike. Vi har lært oss nyanseforskjellene på den harde måten, gjennom tiår. Vi vet hvilket gulv som bør legges hvor, og ikke minst hvorfor. Med vår nye fabrikk kan vi tilby enda flere nyanser, bruksmuligheter og egenskaper, til ett enda større spekter av kunder. Utvikling, formidling av kunnskap og utdanning blir derfor også et vesentlig satsningsområde ved den nye fabrikken, avslutter grunnlegger Bjørn Hegstad.

F.v. Director Mehrdad Paykazadi, Acrylicon Asia Pacific (medeier), Terje P. Iversen, Acrylicon, gründer Bjørn Hegstad, Acrylicon, (medeier) Tor Arild Hegstad, Acrylicon Director of operations og Managing director Hazem Saad, Acrylicon Middle East For Flooring (medeier).