Historisk HMS-avtale

Onsdag signerte alle ledd i verdikjeden under på en 0-visjon for skader i byggenæringen. Denne historiske signeringen vil kunne være med på å løfte HMS-arbeidet til et nytt nivå.

Mye bra har vært gjort for å bedre sikkerhetsarbeidet i byggenæringen, men vi må erkjenne at vi er en utsatt del av næringslivet. For selv om mange gode tiltak er gjennomført er det fortsatt slik at mange skader seg og dør på jobb for å bygge landets veier, boliger, skoler og så videre. Derfor kan vi aldri gjøre nok for sik sikre de som er en del av næringen, og det må gjelde alle fra topp til bunn. Derfor var det en viktig symbolerklæring da alle ledd i verdikjeden, fra arbeidsministeren og nedover til den enkelte arbeidstaker, ble med på signering av HMS-charteret.

De som signerte avtalen skal samarbeide om en forsterket innsats for å gjøre byggeplassen til et sikkert arbeidssted. Det skal nå settes ned en styringsgruppe som vil følge opp forpliktelsene i charteret, og utarbeide en plan for noen prioriterte områder. Arbeidet skal evalueres etter to år.

Noen vi sikkert hevde at det ikke er realistisk med en 0-visjon for skader. Men det finne ikke noe alternativ. Man kan ikke ha et mål om tre dødsfall og 50 fraværsskader.

Målet er egentlig veldig enkelt: Alle som våkner om morgenen og går på jobb – skal komme helskinnet hjem igjen. I dette ligger også en erkjennelse av at alle må ta ansvar. Myndighetene må utforme et egnet lovverk, bedriftene må legge til rette for arbeiderenes sikkerhet og ikke minst må også den enkelte arbeider ta ansvar for både sin egen og kollegenes sikkerhet. I dette ligger også en kompetanseaspekt. Alle må ha den nødvendige kompetansen til å gjøre de riktige valgene. Dette gjelder i stor grad også fagarbeiderne. De må ha tilstrekkelig opplæring til å kunne opptre riktig på byggeplass. Det er det dessverre ikke alle som har i byggenæringen i dag.