Norsk Transportarbeiderforbund har massedemonstrasjon i Risavika terminal kl. 10.30. De protesterer mot det de kaller sosial dumping ved terminalen. Ansatte og ledelse i Risavika Terminal, Risavika Havn og NorSea , representanter fra Oslo Havn var også tilstede samt styreleder ved Oslo Havn, Bernt Stilluf Karlsen. Foto: Tommy Ellingsen / NTB scanpix

Havnearbeider-aksjon kan bli nasjonal konflikt

Havnearbeidere demonstrerte onsdag ettermiddag ved Risavika terminal i Tananger i Rogaland, med krav om tariffavtale. Konflikten kan bli en nasjonal konflikt.

Arbeidsgiverne samlet seg klokken 10.30 onsdag innenfor portene til terminalen, sammen med ledelsen i moderselskapet Risavika havn og Norsea.

– Det vil også være representanter fra Oslo Havn til stede, som vil utdype hvorfor dette nå eskalerer og blir en nasjonal konflikt. Dette dreier seg ikke om Risavika lenger, saken er mye større enn som så, sier Kurt Ommundsen, administrerende direktør i Risavika terminal til Solabladet.

Krever tariffavtale

Halvannen time senere samlet Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) sine medlemmer utenfor terminalen. NTFs demonstrasjon ble organisert av LO i Stavanger, som gir sin støtte til NTFs krav om tariffavtale ved terminalen.

– Vi skal vise at det er en samlet fagbevegelse som står bak våre kamerater i Risavika havn. Fagbevegelsens styrke har alltid vært samhold og kameratskap, sier Rolf Bersås, leder i LO Stavanger og omegn, til Rogalands Avis.

Fagorganiserte fra andre deler av landet, samt fra Danmark, Sverige, Belgia og Storbritannia dro til Risavika for å vise sin støtte onsdag.

NTF ønsker å opprette en tariffavtale som sikrer forbundets medlemmer fortrinnsrett til laste- og lossearbeidet i havna. Arbeidsgiverne mener på sin side at dette vil føre til enorme ekstrakostnader. Risavik terminal har gitt jobbtilbud til fem av arbeiderne. De øvrige er blitt tilbudt innleieavtaler, noe de har takket nei til.

– Landsomfattende konflikt

Forbundsleder Roger Hansen i NTF kaller det sosial dumping når arbeidsgiverne bruker utenlandske sjøfolk til lossing og lasting gratis.

– At vi blir beskyldt for å drive med sosial dumping er urimelig. Det stemmer ikke overens med virkeligheten, sa Risavik terminals administrerende direktør Knut Ommundsen da boikotten ble iverksatt 1. november.

Ifølge Aftenposten er det en landsomfattende konflikt som ligger bak. Konflikten er mellom havnenes eiere og arbeidsgiverne ved losse- og lastekontorene. Havnene er enten private eller kommunale bedrifter, med egne ansatte som betjener kraner og trucker. En 100 år gammel avtale pålegger dem å leie inn arbeidere fra losse- og lastekontorene, en avtale som arbeidsgiverne ønsker å bli kvitt, skriver avisen.

Julegaver og flytrafikk

Boikotten i Risavik har ikke ført til driftsproblemer. Men NTF varsler at havnene i Mosjøen og Tromsø blir tatt ut i sympatistreik 7. desember til støtte for boikotten i Risavik. I tillegg har det oppstått konflikt ved Oslo havn, der havnearbeidere mandag kveld skapte problemer for lossingen av et tysk skip. Også natt til fredag igangsatte havnearbeidere i Oslo en lignende aksjon. 43 av bryggearbeiderne fikk mandag beskjed om å holde seg unna havnen.

Samtidig kan en blokkering av havna i Oslo føre til dobling av lastebiltrafikken inn til byen, og hvis konflikten i Oslo blir langvarig, kan den ramme årets julefeiring, ifølge VG.

Avisen viser til at flybensin fraktes med skip til Oslo havn, der den losses og sendes videre til Gardermoen. Dermed kan flytrafikken før jul bli berørt. Konteinere med julegaver fra utlandet kan bli stående på havna eller ikke bli losset, skriver avisen videre.