Bedre frostsikring av nye veier

I mange år har vi rettet kritikk mot Statens vegvesen for at man ikke har tatt nok hensyn til frostproblemene. Det er skandaløst at vi har bygget nye veier som har blitt sterkt utsatt for telehiv. Årsaken er at man ikke har lagt nok vekt på oppbygging av bærelag og drenering.

I mars neste år kommer Vegdirektoratet med en oppdatert Håndbok 018.

– Vi har hatt problemer med telehiv på en del nybygde veier de siste årene. Det skyldes prosjekteringsfeil for veifundamentet, mangler ved utførelsen av veioverbygningen og mangler ved dreneringssystemet, sier Terje Lindland, sjefingeniør i Vegdirektoratet til Byggeindustrien.

Vi forstår ikke at man ikke for lengst har tatt tak i dette problemet. Fadesen har kostet skattebetalerne mange millioner kroner. I flere tilfeller har man vært tvunget til å stenge nye veier på grunn av helt nødvendige utbedringstiltak..

NCC Construction ser frem mot strengere krav til frostsikring i veibygging.

– At Vegdirektoratet nå kommer med konkrete og strengere krav til hvordan veifundamentet skal bygges med hensyn til frostsikring, er veldig positivt, sier direktør i NCC Construction AS, Anders Haukedalen til Byggeindustrien.

Han påpeker at det både blir bedre kvalitet i veibyggingen og enklere prissettinger på anleggsarbeidet. Vi er helt enig med Haukedalen. Dette betyr også at entreprenørene kan gi en riktigere pris.

Vi er også enig med Haukedalen som sier følgende til Byggeindustrien:

– Det er merkelig for oss i NCC Construction at Vegvesenet ikke pålegger oss å følge de nye kravene som kommer når vi nå i disse dager starter byggingen av en ny firefelts motorvei ved Gran på Hadeland. Kravene fremgår også i et rundskriv fra Vegdirektoratet i juli i år, sier Anders Haukedalen.

Det er ikke alt som er like lett å forstå.