Økt inntjening for Jotun

Jotunkonsernet har økt salget med seks prosent så langt i 2013.

Det skriver konsernet selv i en pressemelding onsdag.

I årets åtte første måneder har Jotun solgt maling og pulverlakker for 8.174 millioner kroner. Dette er en økning fra 7.686 millioner for samme periode i fjor. Særlig bidro økt salg i Midtøsten og Sentral-Asia til salgsøkningen på seks prosent.

- Jotun har en solid posisjon i viktige vekstmarkeder. Denne posisjonen vil, sammen med vår organiske vekststrategi, bidra til fortsatt økt salg. Oppbygging av kapasitet, innovasjoner og utvikling av ansatte gjør Jotun godt rustet for fremtiden, uttaler konserndirektør Morten Fon.

 I løpet av 2013 har Jotun etablert seg i nye markeder som Myanmar, Bangladesh og Marokko.

Jotuns totale investeringer var på 489 millioner kroner for årets første åtte måneder. De viktigste investeringene er bygging av nye fabrikker i Russland og Brasil, samt ferdigstilling av nytt produksjonsanlegg i Qingdao i Kina.

Driftsresultatet så langt i år ligger på rundt 1.050 millioner kroner, hvilket vil si en økning på 18 prosent sammenlignet med fjoråret, skriver Jotun i pressemeldingen.