Vil gi tilskudd for å øke godstransporten til sjøs

Regjeringen vil innføre tilskuddsordninger til rederier og havner for å få mer godstransport over fra vei til sjø.

I strategien «Mer gods på sjø» som ble lagt fram tirsdag, går regjeringen inn for en tilskuddsordning til rederier for å stimulere til etablering av nye godsruter eller fornyelse av eksisterende. Også havnene skal kunne få tilskudd til investeringer for å bli mer effektive, og havner som vil samarbeide for å skape mer effektiv vareflyt skal få tilbud om tilskudd.

Rederiforbundet hilser tiltakene velkommen, men etterlyser samtidig endringer i avgifts- og gebyrpolitikken. Også Høyre er opptatt av at avgiftene for sjøtransport må ned.

Flytte transporten
– Vi har i mange år snakket om nødvendigheten av å frakte mer gods sjøveien. Godsmengden har økt, og den vil fortsette å øke. Hvis vi ikke lykkes i å flytte en del av det som fraktes på trailer i dag over på båt, må det legges mye asfalt, sier fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap).

Hun viser til at det er avsatt 3 milliarder kroner til tiltak innenfor sjøtransporten i Nasjonal transportplan (NTP). Hvor mye som bevilges til rederier og havner vil bli avgjort i de årlige budsjetter og søknadene som fremmes.

– Jeg har vært landet rundt og snakket med rederier, organisasjoner og havneeiere, og dette er noe de ønsker. Jeg tror søknadene raskt ligger klar, sier Berg-Hansen. Tilskuddsopplegget må imidlertid først godkjennes av ESA, noe som kan ta et års tid.

Havner
Tilskuddsordningen til rederiene kan gi et nødvendig insitament for å få i gang nye ruter og effektivisere de som er etablert. Her er også samarbeidet med havnene viktig.

– Tilskuddene vil bli gitt til havner som kan vise til at dette vil gi mer godstransport over fra vei til båt. Det kan være tiltak som sikrer døgnåpne havner, terminalforbedringer og andre tiltak, sier fiskeri- og kystministeren.

Hun viser til transport mellom Stavanger og resten av Vestlandet som et aktuelt område for å få mer gods over til båt.

– Daglig går det 100 trailere med gods fra Stavanger og nordover. Mye av transporten er utstyr om har vært i Stavanger for reparasjon. Her er det mulig å frakte mer på båt.

Avgifter
– Tiltakene som skisseres i nærskipsfartsstrategien er gode og går i riktig retning, sier administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Sturla Henriksen.

Men han legger til at utformingen av regelverk og avgifts- og gebyrpolitikken fortsatt ikke spiller på lag med målet om å få mer godstransport over på sjøen. Sjøtransport har nærmere 30 ulike gebyrer og avgifter å forholde seg til mens veitransport har åtte og jernbanetransport tre, påpeker han.

Berg-Hansen viser til at regjeringen har kuttet avgifter rettet mot sjøtransporten på 125 millioner kroner de sist tre årene. Det imponerer ikke Høyres medlem av Stortingets transportkomité, Ingjerd Schou.

– Høyre har vært veldig tydelig på at avgiftene må ned på et nivå der det ikke er avgiftene som gjør at sjøtransport velges bort. I vår transportplan har vi forpliktet oss på at vi vil redusere de norske havne- og farvannsavgifter hvis det kan få mer gods over fra land til sjø, sier Schou.