Dette er tiltak som burde kommet for lengst. Også havnene skal kunne få tilskudd til investeringer for å bli mer effektive knutepunkter for omlasting, og det skal tilbys tilskudd til havner som vil samarbeide for å skape mer effektiv vareflyt, heter det.
Men skal sjøtransporten lykkes, er det også på tide å avskaffe de forhistoriske ordningene med losse- og kailag. I mange havner er det ikke mulig å få effektiv drift på grunn av at man fortsatt praktiserer gamle, antikvariske arbeidstids- og avlønningsordninger. I mange havner er det monopol-tilstander på lossing og lasting.
Det jobbes nå med å etablere en ny ”hurtigrute” for gods langs Vestlandskysten. En slik båttransport vil gjennom et år kunne ta med seg tusenvis av trailerlass. Dette vil selvsagt gå ut over økonomien i en del bompengeselskap, men for trafikksikkerheten betyr selvsagt en slik båtrute mye. En slik form for godstransport vil være samfunnsmessig bra og lønnsom på mange måter.
Det er avsatt tre milliarder kroner til tiltak innenfor sjøtransporten i Nasjonal transportplan (NTP). Hvor mye som bevilges til rederier og havner vil bli avgjort i de årlige budsjetter og søknadene som fremmes.
- Nøkkelord
- Leder