Bilene må vike for buss og trikk i «kraftpakke» i Oslo

Nye kollektivfelt og færre parkeringsplasser skal gjøre det lettere å bruke trikk og buss i hovedstaden.

17 nye tiltak skal gjøre at Oslos kollektivtransport får bedre vilkår. Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) har gitt klarsignal til Kraftpakke 1, som vil ha innvirkning på Oslos trikkelinjer og 24 bussruter i hovedstaden. Blant tiltakene er egne kollektivgater som stenges for biltrafikk og fjerning av parkeringsplasser på utvalgte strekninger.

– Dette er tiltak som er helt nødvendig for å gjøre buss og trikk enklere å bruke og mer attraktivt for de reisende, sier Elvestuen om kollektivsatsingen i en pressemelding. Han anslår at om lag 130.000 daglige kollektivreiser vil bli berørt av Kraftpakke 1.

Handelsstanden er derimot ikke like begeistret for «kraftpakken». Oslo Handelsstands Forening frykter at nedprioriteringen av biltrafikken kan føre til butikkdød, skriver Aftenposten.

– Vi reagerer på at de ikke erstatter gateparkeringsplassene med parkeringsplasser under bakken. Det kommer særlig til å gå ut over de unike spesialbutikkene litt utenfor Karl Johan. På sikt tror jeg dette kan føre til at flere av disse butikkene forsvinner, sier utviklingssjef Lars Fredriksen.