Lav terskel for å søke om støtte til energirådgiver

Sjefredaktør Per Helge Pedersen ber på bygg.no Enova om å gjøre det enklere for folk å søke støtte til energirådgivning. Han tror en tungvint søknadsprosess stanser boligeiere fra å søke. Vi tar gjerne imot innspill til hvordan en slik prosess kan bli enda smidigere. Men vil samtidig forsikre Pedersen og andre om at vi har gjort vårt beste for at terskelen for å søke skal være så lav som mulig.

Søknadsprosessen består i dag kun av noen få enkle steg.

Du klikker deg inn på søknadssentret vårt og velger riktig støttetilbud. For at vi skal være sikre på at du er den du utgir deg for, blir du da bedt om å logge deg inn på Altinn. Du kan logge deg inn på mange ulike måter. Det mange kanskje ikke er klar over at du kan benytte deg av bankID, og logge deg inn på akkurat samme måte som du gjør det i nettbanken.

Etter innlogging kommer du rett til søknadsskjemaet. Her ber vi deg fylle inn adressen på boligen hvor oppdraget skal utføres og hva som er avtalt pris og planlagt dato for oppdraget, samt på hvilket kontonummer støtten skal innbetales.

Du blir også bedt om å fylle inn to opplysninger om energirådgiveren som skal benyttes, for at vi skal skal være sikker på at jobben som gjøres er av god kvalitet.. Vi spør om organisasjonsnummer og om rådgiveren har en sentral eller lokal godkjenning. Organisasjonsnummer finner du enkelt om du benytter en rådgiver fra vår oversikt på enova.no. Benytter deg av en rådgiver som ikke er på våre lister søker du like enkelt opp organisasjonsnummeret på Brønnøysundregisterets nettsider.. Inntil videre må du dessverre sjekke på dibk.no om bedriften har sentral godkjenning som prosjekterende. Har den ikke det, må du undersøke med firmaet om de har lokal godkjenning.

Har du innhentet disse opplysningene på forhånd bør selve søknaden altså være unnagjort i løpet av få minutter. Og skulle det dukke opp spørsmål underveis i søknadsprosessen er vår telefontjeneste Enova Svarer kun noen tastetrykk unna. I tillegg så håper vi at energirådgiverne kan bistå oppdragsgiverne om nødvendig.

Det vil normalt ta ca. en uke fra vi har mottatt søknaden til søkeren får svar. Vi mener at dette bør være tilfredsstillende for de fleste boligeiere.