Mangfold av vinnere

Fredag 7. juni la regjeringen frem næringsmeldingen "Mangfold av vinnere". Dette er en melding med mange gode forsetter, men vi synes meldingen mangler konkrete forslag. Det blir som før når slike meldinger legges fram – mange ord og mye svadaprat.

Vi er selvsagt glade for at regjeringen er opptatt av gode rammebetingelser for bygge- og anleggsnæringen. Det har skjedd mye positivt i næringen i de senere år, mener regjeringen. Det kunne ha skjedd mer, sier vi.

Meldingen slår fast at bygge- og anleggsnæringen omsetter for store verdier, og en effektiv og produktiv bygge- og anleggsnæring er av stor betydning for norsk økonomi og for næringslivet for øvrig. Selv små forbedringer i produktivitet og ressursutnyttelse vil ha stor betydning. NHD vil videreføre og forsterke dialogen med næringen, heter det videre.

Man peker på at det er tatt flere initiativ som har bidratt til å redusere de administrative byrdene for byggenæringen. Regjeringen har et ambisiøst mål om å tilrettelegge for full elektronisk byggesaksbehandling i kommunene innen 2015. Det er likevel langt igjen til at man får vekk alle byråkratiske hindringer som ligger der som ugjennomtrengelige vegger.

Vi er fornøyd med at man har etablert Bygg 21. Det skal satses på tre innsatsområder der de skal utarbeide strategier og tiltak; forskning og utvikling og innovasjon, utdanning og kompetanseutvikling og til sist, formidling av kunnskap og erfaringer. La oss håpe at det skjer noe konkret på dette området da.

Arbeidet med standardisering er også av stor betydning for bygge- og anleggsnæringen, da det bidrar til å sikre like produkter og mest mulig standardiserte produksjonsprosesser, og til å sikre kvaliteten på produkter og prosesser. NHD gir årlige tilskudd til den private organisasjonen Standard Norge. I 2013 får organisasjonen 28 mill. kroner. Standarder for byggenæringen utgjør det største området i Standard Norges virksomhet, heter det i meldingen.

Offentlige virksomheter kjøpte i 2011 varer og tjenester for om lag 400 mrd. kroner. En betydelig andel er kjøp av bygge- og anleggstjenester. Men hva skjer? Det offentlige etterspør som oftest billigste pris. Det blir det ikke mye innovasjon ut av.

Gode fagarbeidere er avgjørende for å utvikle bygge- og anleggsnæringen og for å realisere mål om både bedre og mer kostnadseffektive bygg. Men har regjeringen virkelig lagt forholdene til rette for et meningsfylt utdanningsløp i bygg og anlegg? Skal virkelig alle elever tvinges gjennom en full teoretisk skolegang. Er det det som skaper de gode håndverkerne og de gode fagarbeiderne?

Flere av regjeringens forsknings- og innovasjonsvirkemidler er velegnet for bygge- og anleggsnæringen, skriver man i meldingen. Dette gjelder blant annet Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA) som administreres av Forskningsrådet. Den viktigste kilden til FoU-finansiering for Bygge- og anleggsnæringen er imidlertid Skattefunn. Innovasjon Norges virksomhet er også av betydning for å stimulere til kompetanse, samarbeid og innovasjon i bygge- og anleggsnæringen. Innovasjon Norges samlede støtte, lån og tilskudd til bygge- og anleggsnæringen utgjorde i 2010 knapt 22 mill.

I dag går det bare en brøkdel statlige forskningspenger til BAE-næringen i forhold til hva som var tilfelle for noen år tilbake. Skal vi komme videre må vi løfte bevilgningene til FoU betydelig.