Nyttig system for overvåking i Oslofjordtunnelen

Politi, brannvesen og ambulanser hadde stor nytte av videokameraene og overvåkingssystemet i Oslofjordtunnelen under redningsaksjonen etter ulykken mandag morgen.

Vi har hatt stor nytte av kameraene, og vi har fått positive tilbakemeldinger fra alle som rykket ut til ulykken, sier operativ vaktleder Lars Otto Johansen ved Vegtrafikksentralen til NTB. Øyeblikkelig varsel Det nye systemet som ble tatt i bruk ved nyttår, varsler øyeblikkelig når noe unormalt skjer inne i tunnelen. Ved uregelmessigheter skal kameraene i nærheten fryse bildet, og en alarm varsler Vegvesenets overvåkingssentral. Det skjedde mandag morgen. I løpet av noen få sekunder etter frontkollisjonen fikk Vegtrafikksentralen varsel og kameraet viste bildet av ulykken, sier Johansen. I løpet av kort tid ble tunnelen stengt og brannvesen, politi og ambulanser ble varslet. De ble varslet før noen overhodet hadde hatt tid til å varsle oss via telefon. Vi lå langt foran skjemaet, sier han. På meteren Vegtrafikksentralen kunne med sin oversikt over hele tunnelen gi brannvesenet beskjed på meteren hvor uhellet hadde skjedd slik at mannskapene var klare til aksjon før de nådde fram til stedet. Vi kunne også forsikre oss om at tunnelen var tømt for biler. Vårt system gjør oss i stand til å bryte inn i radiosendinger med varsel. Vi ba bilistene om å komme seg ut av tunnelen, sier Johansen. Det var noe morgentrafikk i tunnelen, og bilistene som møtte røyk fra brannen, snudde og kjørte ut av tunnelen igjen. Johansen opplyser at det ble satt på fullt lys i tunnelen og vifter ble startet for å få røyken ut av tunnelen. Røyken ble styrt ut på Hurum-siden. Oslofjordtunnelen er 7,2 kilometer lang og åpnet i juni 2000. Tunnelen har i perioder vært stengt på grunn av vannlekkasjer og steinras.