- Vi må øke kundefokuset

Inwido Norway-sjef Espen Hoff mener den norske byggevarehandelen er for produksjonsorientert og for lite forbrukerorientert.

Han peker på at det er for dårlig lønnsomhet i bransjen til tross for et godt marked, og trekker frem vindusbransjen som et eksempel.

- Vi må snu verdikjeden og sette kunden i sentrum - hvordan kan vi ble en bedre partner for sluttbrukeren? Vi må forstå forbrukeren, selv om vi sjelden har direkte kontakt. Det er vårt største konkurransefortrinn mot den stadig økte konkurransen i vindusbransjen, sier han.

Hoff var i flere år toppsjef for Byggemakker i Norge, men leder nå Inwido Norway, som er en betydelig aktør innen dør- og vindusmarkedet.

Han mener byggevarebransjen i Norge håndterer alle kundene som en homogen masse, og som om kundene kun er opptatt av priser og rabatter.

- Det er ikke slik virkeligheten er. Kundene er en fragmentert gruppe. Det hanlder ikke lenger bare om tekniske løsninger og pris, sier Hoff. Han mener bransjens stadige prisfokus skyldes usikkerhet.

- Vi blir utrygge når vi skal snakke produktegenskaper, og dette må vi bli flinkere på. Vi må bygge merverdi, det handler om å bygge kompetanse, sier han.

Hoff er også overbevist om at det må gjøres strukturelle grep for å øke lønnsomheten i den norske vindusbransjen.

- Det er for mange små og spredte aktører. Det må gjøres strukturelle grep som skaper større aktører med flere ressurser, slår han fast.