SmartDok inn i skoleverket

Nesten 500 elever og 100 lærere ved seks av landets anleggsskoler har tatt i bruk SmartDok for å gjøre registreringsjobben både enklere og mer oversiktlig.

SmartDok bidrar til enklere skolehverdag for seks yrkesrettede videregående skoler i Norge, melder Ascella i en pressemelding.

Anleggslinjene i Kirkenes, Fauske, Solør, Blakstad, Time og Os er de seks utvalgte skolene som sammen med SmartDok-utviklerne i Ascella har arbeidet systematisk gjennom to år for å tilpasse programmet til skoleverkets krav. Både lærere og elever har vært involvert i prosessen. I disse dager ferdigstilles arbeidet.

Enklere registrering

Skolene har blant annet krav om å registrere og dokumentere antall timer en elev, som ønsker å bli anleggsmaskinkjører, har bak spakene i en slik maskin.

Men det er flere oppgaver som blir lettere med SmartDok. Det gjelder ikke minst for elever som ønsker å bli anleggsmaskinreparatør og som må dokumentere vedlikeholdet på de ulike maskinene. Timeregistrering og annen registrering er enkelt og oversiktlig med SmartDok.

Penn byttes ut med iPad

- Tidligere registrerte vi timer for elevene, timetelleren på maskinene, feilmeldinger, kjørerapporter og arbeidsrapporter for hånd. Det var tungvint, uoversiktlig og tidkrevende. Med SmartDok går innrapporteringen via smarttelefonene til elevene. Med våre nyinnkjøpte iPader kontrollerer lærerne at alt er i henhold til regelverket, forteller landslinjekoordinator Birger Pedersen.

Tilpasset skoleverket

Pedersen sier at skolene har vært gjennom en vellykket testperiode hvor SmartDok er prøvd ut. SmartDok-produsent Ascella har tilpasset systemet for skoleverket. Ønsker fra lærere og elever er tatt hensyn til.

- Å drive skole er ikke det samme som å drive en entreprenørbedrift. Ascella har imidlertid sett våre behov og modifisert systemet slik vi ønsket, påpeker Birger Pedersen.

Utfordrende

Ascella, på sin side, ser på dette prosjektet som svært verdifullt.

- Vi lar fremtidige arbeidstakere bli kjent med SmartDok på et tidlig tidspunkt. Dessuten synes vi det har vært både utfordrende og interessant å skape et verktøy tilpasset læreplanene, sier Per Tore Hansen som er salgs- og markedssjef i Ascella.