Vi har for mye riksvei i Norge

Norge har i dag 10.400 km med riksveier. Det hadde holdt med 3600. Veien mellom Oslo og Bergen er 80 prosent lengre enn den hadde behøvd å være, står det i en ny rapport fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) om nasjonal veipolitikk.

OFV plassere Regjeringen i skammekroken. Det er Aftenposten som skriver dette.

I rapporten hevder OFV at det hadde tatt 3-4 timer mellom Oslo og Bergen, og to timer mellom Bergen og Stavanger, om vi hadde hatt hovedveier som våre europeiske naboer.

For min egen del er jeg kommet tilbake fra Spania hvor jeg i denne påsken har fartet mye rundt på de spanske veiene. Og i Spania er det mye mer fjell enn i Norge.

Det er en fryd å kjøre på veier i Europa. Hvorfor verdens rikeste land sakker akterut i forhold til de fleste andre land når det gjelder veiutbygging forstår vi ikke.

I følge rapporten trenger vi bare bare 3600 km med hovedveier/riksveier, der 1500-2000 er firefelts motorvei. Det ville dekket alle nord-sør, øst-vest og ut av landet-akser. 3600 km vil si rene luftlinjer mellom de store byene, pluss 30 prosent.

Det besynderlige er at vi i Norge skal følge veilinjer som ble anlagt for mer enn 100 år siden. Da ble veiene bygget for hest og kjerre og veiarbeid ble i all hovedsak utført med håndmakt og enkle redskaper.

For å sammenligne med Costa Blanca-kysten i Spania kan man kjøre på gratis hovedveier som forbinder alle store og små byer langs kysten og innover landet, men det går også en stor motorvei lenger inn i landet hvor man med stor fart kan bevege seg over store avstander. På den store motorveien koster det penger å kjøre, men bompenger er vi sannelig vant med også i Norge. Men trafikken flyter. Og så er det effektive påkjøringsramper, store rundkjøringer og ikke minst en fantastisk god merking.

Ellers merker vi oss at toget med SV-toppene Bård Vegar Solhjell og Audun Lysbakken var halvannen time forsinket da de kom til Bergen med milliardgaver fra Nasjonal transportplan. Da de to endelig kom fram og fikk holdt sin pressekonferanse, lovet de 5,2 milliarder kroner til utbedring av Bergensbanen, skriver Bergens Tidende.

Det skal blant annet skje ved bygging av Ulrikentunnelen, som vil gi dobbeltspor mellom Bergen og Arna. Det åpner for hyppigere lokaltog i vest og kortere reisetid til Oslo. I tillegg skal Vossabanen utbedres, og det settes av prosjektmidler til Ringeriksbanen. En ny trasé mellom osloområdet og Hønefoss kan kutte reisetiden til Bergen med rundt én time.

2,4 av de varslede milliardene skal komme allerede i den første perioden transportplanen dekker.

Problemet med Bergensbanen og mange andre togstrekninger er at også de følger de samme gamle linjene som var lagt for over 100 år siden.

 Nå skal det skje store ting både med vei og bane i følge politikerne, men hvorfor har de ikke kommet på dette før?

Det er verdt å lese rapporten fra OFV.

Les Aftenpostens artikkel her:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ny-rapport---Over-6000-km-for-mye-riksvei-i-Norge-7168227.html