13-Gruppen SmartDok-kunde nummer 300

13-Gruppen ønsker å være best i klassen på HMS og kvalitetssikring og tar i bruk SmartDok for å løse utfordringene. 13-Gruppen blir dermed kunde nummer 300 for Ascella.

Tretten Betongsaging AS fremstår i disse dager i ny drakt og endrer navn til 13-Gruppen. Bedriften gjør som mange andre i samme bransje når de tar i bruk den web-baserte løsningen SmartDok for å bli bedre på rapporteringen ute i felten.

Det er altabedriften Ascella som står bak SmartDok. 13-Gruppen er kunde nummer 300 av programmet som har bidratt til at Ascella har mottatt flere utmerkelser.

Kravene er en utfordring
‑ Kravene til HMS, kvalitetssikring, og dokumentasjon er en stor utfordring for mange små og mellomstore bedrifter. 13-Gruppen har satt som mål å bli best i klassen på disse områdene og vi har sett på ulike brukerverktøy som kan hjelpe oss å nå målene. SmartDok har et logisk brukersnitt som er enkelt både å forstå og bruke for arbeiderne ute i feltet. Det gjorde utslaget for vår del, sier daglig leder i 13-Gruppen, Odd Petter Børde.

Nestenulykker-rapporter
Nestenulykker har fått sterk fokus fra Arbeidstilsynets side. I 2012 ble det sendt ut mer enn 10.000 reaksjoner fra tilsynet til arbeidsgivere som ikke hadde dokumentasjonen i orden. Resultatet av for dårlig satsning på området er dessverre alvorlige nestenulykker og i verste fall dødsulykker. Erfaringer viser at det slurves med den påkrevde innrapporteringen av nestenulykker på grunn av tidkrevende rapporteringsprosesser.

Fanger opp hendelsene
Det er her SmartDok kommer inn som en løsning som er enkel å bruke fra felten ved hjelp av for eksempel smarttelefonen. Når brukeren rapporterer inn via telefonen, kan ledelsen på kontoret behandle saken umiddelbart og gi rask tilbakemelding til brukeren via systemet. Eventuelt kan hendelsen videresendes til for eksempel oppdragsgiver. Alt loggføres og dokumenteres.

‑ Grunntanken er at all registrering skal kunne gjøres raskt og enkelt, sier Bjørn Tore Hagberg som er daglig leder i Ascella i en pressemelding.

HMS og kvalitetssikring er et viktig satsningsområde for 13-Gruppen som mener SmartDok er et ypperlig hjelpemiddel til å løse utfordringene.

‑ Vi ønsker å kvalitetssikre jobben gjennom hele prosessen og kan bruke SmartDok fra første time blant annet til timeregistrering og dokumentering, sier Børde.

Enkelt å dokumentere
- For 13-Gruppen er dokumentasjon og sporbarhet nøkkelord i arbeidet. Det handler det om å ha oversikt og kontroll. Bildefunksjonen i SmartDok er med og underbygger dette når en enkelt tar frem mobilen, knipser bilder, legger de til på prosjektet og eventuelt sender inn uten at det tar for mye tid. Dette hjelper oss veldig når vi skal dokumentere overfor kunden, forklarer Børde.