Billigvarer fra øst truer norsk byggevareindustri

I 2012 økte den norske importen fra Polen og Latvia med 35 % og 45 %, og også Kina-importen økte kraftig (16 %).

Men til tross for sur vind fra øst har bygevareindustrien kommet seg gjennom fjoråret med 6 prosent vekst, det er kvaliteten på varene fra øst som bekymrer Byggevareindustrien.

Det er en kjent sak i bransjen at mange av importproduktene er dårlig tilpasset norske forhold, og flere sliter med kvalitetsproblemer. Særlig er det enkelte historier om import av kinesiske produkter som har utpekt seg. Byggevareindustriens forening er bekymret over denne utviklingen.

Øyvind Skarholt, adm.dir. i Byggevareindustriens forening forteller i en pressemelding at det ofte er utenlandske byggevarekjeder som tar med seg egne billigprodukter, når de inntar det norske markedet. Slik kommer produkter som ikke er tilpasset norsk klima og værforhold inn på det norske markedet. Det er også flere eksempler på at importprodukter med farlige stoffer, som er forbudt i Norge, finner veien til norske hjem.

Kontroll- og godkjenningsordninger som Sintef Teknisk-godkjenning er basert på tillit og egendeklarering av forhold. Noen useriøse aktører utnytter dette. Med godkjenningsordningen vi har i dag kommer farlige og uegnede produkter inn på det norske markedet.

Normal vekst fremover
Skarholt forteller at industrien tror på fortsatt vekst, men at veksten begrenser seg da byggevareindustrien er den mest konkurranseutsatte delen av næringen. Byggevareindustriens Forenings undersøkelser tilsier en volumøkning på 3,4 % i 2013. Skarholt peker særlig på norske rammebetingelser, som hovedårsak til lavere vekst i 2013.

- Byggevareindustrien er kraftig konkurranseutsatt. Høy kronekurs og svake europeiske markeder er hovedårsakene til at veksten begrenser seg for den norske byggevareindustrien. Siden 2000 har import av byggevarer eksplodert i takt med det norske kostnadsnivået, forteller Skarholt.

Norsk Byggevareindustri har likevel en del konkurransefortrinn. Mange har fått med seg at de norske produktene er av meget god kvalitet. Sterke merkevarer som Glava, Spenncon, Weber (Leca), Isola, Icopal og Rockwool har folk fått med seg har kvalitetsprodukter.

Vekst hos handelspartnere
Sverige er Norges viktigste handelspartner av byggevarer. En tredjedel av importen kommer fra Sverige, og en fjerdedel av den norske eksporten går nettopp til Sverige. Byggevareindustrien kan derfor glede seg over at IMF venter nær dobling av den økonomiske veksten i Sverige i 2013. Likevel kan gleden vise seg å være kortvarig for norsk byggevareindustri. Handelsbalansen med Sverige på byggevarer 2012 endret seg med negativt fortegn på nær én milliard NOK i 2012.

Uheldig utvikling i handelsbalansen
Norsk byggevareindustri får bare en liten bit av kaken til den norske byggeboomen. Utviklingen i handelsbalansen for byggevarer er uheldig. Import av byggevarer økte med ca.6 % i 2012 mens eksporten sank med om lag 1 %. Bemerkelsesverdig er den økte importen fra Polen og Latvia, hhv. på 35 % og 45 %. Kina viser seg også som en viktig leverandør av byggevarer til Norge med en vekst på 16 %.

Dette er ikke en ny trend. Statistikk utarbeidet av SSB på oppdrag fra Byggevareindustriens Forening viser at mens eksport av norske byggevarer har krympet 9 % siden 2000 har importen av byggevarer økt med 76 % i samme perioden.