Statens vegvesen vurderer å bygge den 800 meter lange henegbrua over Leirfjorden i aluminium. Illustrasjon: Statens vegvesen.

Statens vegvesen vurderer å bygge den 800 meter lange henegbrua over Leirfjorden i aluminium. Illustrasjon: Statens vegvesen.

Vegvesenet vurderer å bygge 800 meter lang hengebru i aluminium

Norges fjerde største hengebro, Leirfjordbrua, kan bygges miljøvennlig og kostnadseffektivt ved å bruke aluminium. Samtidig kan produksjon og fabrikkering gjennomføres i Norden.

Det skriver Hydro i en pressemelding.

– Vedlikehold og CO2-utslipp er to avgjørende faktorer for fremtidens infrastrukturprosjekter. Nye broer skal eksistere i mange tiår, og har ofte hatt en betydelig kostnad knyttet til vedlikehold. Der har aluminium en stor fordel. Materialet som kan brukes for denne broen er basert på vannkraft og ved å produsere i Norden blir det vesentlige CO2-besparelser, sier Thomas Svendsen, markedssjef i Hydro Extrusions.

For den over 800 meter lange hengebrua over Leirfjorden i Nordland vurderes nå muligheten for å bruke aluminium fremfor stål. Brua er en del av byggingen av 45 kilometer ny E6 mellom Megården og Mørsvikbotn i Nordland. En betydelig del av aluminiumet vil også være resirkulert, opplyser Hydro.

Hydro har ved produksjon av Leirfjorbrua utviklet en plan om å produsere ekstruderte aluminiumprofiler i Finspång i Sverige, hvor profilene også vil bli friksjon-sveiset sammen til større paneler. Herfra vil de bli transportert til det norske industriselskapet Leirvik som kan fabrikkere bromoduler i aluminium lokalt på Vestlandet, opplyser Hydro.

Reduserer klimautslipp

Dette vil redusere transportkostnadene for et slik infrastrukturprosjekt fremfor produksjon og transport i et lavkostland, hvor tradisjonell brobygging ofte foregår, hevder Hydro.

– Bruk av norsk aluminium i bro-kasser i stedet for stål fra Kina vil gi betydelig reduksjon i klimagassutslipp, mindre transportbehov, lavere bygge- og vedlikeholdskostnader og nye arbeidsplasser på Vestlandet og i Nord-Norge, sier Stein Lier-Hansen, administrerende direktør i Norsk Industri.

Han legger til at innovasjonsprosjektet som Vegvesenet, Leirvik, Hydro og flere andre bedrifter arbeider med innenfor bruk av aluminium, er et av de mest spennende industriprosjektene i landet, med stort potensiale for verdiskaping og eksport.

Norge kan bli et foregangsland

– Vi har allerede en god dialog med Statens Vegvesen som har gitt tydelig signaler at aluminium kan være et klimavennlig og kostnadsreduserende materialvalg. Her kan Norge bli et foregangsland innen brobygging med aluminium som hovedmateriale i bro-kasser ved å samarbeide på tvers av norsk industri, universitet, fagmiljøer og statlige aktører, forteller Thomas Svendsen i Hydro.

Neste steg vil være et forprosjekt som vil kunne vurdere om det er mulig å oppfylle alle relevante designkriterier for bro-kassen med aluminiumsløsninger, inkludert global stabilitet, lokal stabilitet, materialtretthet, optimale globale stressnivåer og nedbøyninger, skriver Hydro.

Innovasjonsprosjekt

Det foregår samtidig også et større innovasjonsprosjekt for den planlagte Langenuen krysningen som vil være en del av nye E39. Rapporten «Langenuen suspension bridge – aluminium bridge girder alternative», viste at det er mulig å spare tid og penger på produksjon, materiale og vedlikehold ved å bytte fra stål til aluminium. De lovende resultatene fra denne studien viser at aluminium er et solid, slitesterkt materiale som kan brukes i store infrastrukturprosjekter, opplyser Hydro i meldingen.