Strabag var entreprenør på E16 Øye-Eidsbru. Nå har de inngått forlik med Vegvesenet etter langvarige diskusjoner om sluttoppgjøret. Foto: Ådne Homleid

Strabag var entreprenør på E16 Øye-Eidsbru. Nå har de inngått forlik med Vegvesenet etter langvarige diskusjoner om sluttoppgjøret. Foto: Ådne Homleid

Vegvesenet unngikk rettssak - forlik med Strabag etter langvarig tvist

Statens vegvesen og Strabag kranglet om sluttoppgjøret på E16 Øye-Eidsbru og skulle etter planen møtes i retten i november. Nå har de avgjort tvisten gjennom forlik.

Det er Statens vegvesen som melder om forliket i en pressemelding. Sluttoppgjørsdiskusjonene etter byggingen av den siste delstrekningen på E16 Filefjell har pågått helt siden Statens vegvesen overtok kontraktsarbeidet fra Strabag sommeren 2019.

Partene har stått langt fra hverandre, og det var satt av fem uker til saken i Vestre Innlandet tingrett fra midten av november.

Da østerrikerne i Strabag vant anbudskonkurransen for E16 Øye-Eidsbru i 2016, lød vinnertilbudet på 339.484.131,46 kroner.

Hvor mye forliket endte på, er hemmelig.

– Nå i forkant av rettssaken ble det gjennomført en meglingsprosess, som endte med at vi kunne signere en avsluttende avtale. Hvor mye det dreier seg om i kroner og øre er konfidensielt, men både Statens vegvesen og Strabag er glade for å spare både tid og ressurser på en rettssak, sier prosjektleder Odd Erik Haugen i Statens vegvesen i pressemeldingen.

E16 Øye-Eidsbru ble åpnet i september i fjor, og delstrekningen består av 4,5 km ny veg der to kilometer går i tunnel.

Veien er lagt opp i lia over bygda Øye, med jevn stigning og slake svinger. Prosjektet markerte avslutningen på E16 Filefjell – en fjellovergang som strekker seg totalt 40 km, fra Øye i Valdres til Borlaug i Lærdal.