Stemningen var god da Statens vegvesen og Skanska markere siste sprengsalve i det nordlige løpet i den nye Sollihøgdtunnelen.
Stemningen var god da Statens vegvesen og Skanska markere siste sprengsalve i det nordlige løpet i den nye Sollihøgdtunnelen. Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen

Vegvesenet og Skanska markerte siste sprengsalve i E16-tunnel

Denne uken kunne Statens vegvesen og entreprenøren Skanska markere siste sprengsalve i den nye Sollihøgdtunnelen ved veiprosjektet E16 Bjørum – Skaret i Viken.

– Dette er en stor milepæl for oss. Med denne siste salven har vi nå nådd gjennomslag i begge løpene av den nye tunnelen som har en lengde på 3,4 kilometer, sier prosjektleder May Bente Hiim Sindre fra Statens vegvesen, i en nyhetssak på Vegvesenets nettsider.

– Jeg vil benytte anledningen til å rette en stor takk til Skanska for godt samarbeid og for godt utført arbeid, tilføyer hun.

Markering i tunnelen

Etter siste salven var avfyrt ble det holdt en offisiell markering med kakeservering 1,4 kilometer inn i tunnelen der siste salve ble avfyrt. 

Toppledelsen fra både Statens vegvesen og Skanska benyttet anledningen til å takke ansatte fra Statens vegvesen, Skanska, Vassbakk & Stol, og Martinsen & Duvholt, som sammen har bidratt til at denne viktige milepælen ble nådd til forventet tid, skriver Vegvesenet.

Tunneldrivere fra Skanska feirer med kake.
Tunneldrivere fra Skanska feirer med kake. Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen.

– Jeg er spesielt imponert over fremdriften til tross for dårlig fjell. Nå er vi halvveis i mål med ny E16. Dere har utført et godt og grundig HMS-arbeid, vi har ikke hatt personskader i tunneldrivingen og det er vi veldig glade for, sa Ingunn Foss, prosjektdirektør i Statens vegvesen under markeringen av tunnelmilepælen.

– Dere har gjort en kjempejobb

Prosjektleder Bjarte Næss og prosjektdirektør Trond Valeur i Skanska, benyttet også anledningen til å takke sine ansatte for godt utført arbeid.

– Dette er en fantastisk milepæl for prosjektet. Fremdriften for drivingen av Sollihøgdtunnelen har vært kritisk for prosjektet som helhet, så dette er en merkedag for oss. Dere har gjort en kjempejobb og holdt fremdriften oppe til tross for krevende forhold, det skal dere være stolte av, sa Næss, som også takket Statens vegvesen for det gode samarbeidet.

Delprosjektleder Øyvind Storløkken i Statens vegvesen (t.v), prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen, prosjektdirektør Trond Valeur i Skanska, prosjektleder Bjarte Næss i Skanska, og prosjektleder May Bente Hiim Sindre i Statens vegvesen.

Delprosjektleder Øyvind Storløkken i Statens vegvesen (t.v), prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen, prosjektdirektør Trond Valeur i Skanska, prosjektleder Bjarte Næss i Skanska, og prosjektleder May Bente Hiim Sindre i Statens vegvesen.

Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen.

I rute

Den 3,4 kilometer lange Sollihøgdtunnelen er en del av den 8,4 kilometer lange veistrekningen fra Bjørum nord for Sandvika i Bærum kommune til Skaret rett nord for Sollihøgda i Hole kommune.

Fra begge løpene er det sprengt ut cirka 700.000 kubikk bergmasse, opplyser Vegvesenet.

E16 Bjørum – Skaret skal stå ferdig i 2025 og ifølge byggherre er prosjektet i rute.