Det opplyser Statens vegvesen i en sak på sine nettsider.
Den elektriske monteringsmaskinen er levert av det svenske firmaet Essverk og er nå i gang med å montere i alt 590 veggelementer som skal kle den 800 meter lange toløps tunnelen ved E16-prosjektet.
De først veggelementene i betong ble denne uken fraktet med Ølen Betong sine spesialbiler fra mellomlageret på Drammen havn. Ifølge Statens vegvesen skal det kjøres 118 turer med veggelementer fra Drammen havn for å kle inn tunnelen.
Fra før har Skanska tatt i bruk elektrisk drevet bakstuffbil og boringen skjer med elektrisk drevet bolterigg. Boltene gyses fast med elektrisk drevet gysepumpe og nå utføres altså monteringen av veggelementene i betong av en elektrisk drevet monteringsmaskin.
– Monteringsmaskinen fra Essverk er den aller første i sitt slag på strøm i bruk i norske vegtunneler, forteller Ingebrigt Rossehaug i Skanska.