Dieselforurensning fra trafikken fortsetter å øke

Skadelige partikler fra dieselkjøretøyer har de siste årene økt. Utslippene er høyere enn ventet og vil fortsette å øke i flere år, viser studie.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

De nærmeste årene vil forurensningen fortsette å øke fordi utslipp fra nye dieselbiler og mange tunge kjøretøy er høyere enn ventet. Det viser en studie som Transportøkonomisk institutt og Norsk institutt for luftforskning har gjort for Statens vegvesen og Klima- og forurensningsdirektoratet.

– Selv om partikkelutslippene har minsket, øker nitrogendioksidutslippene (NO2) fra veitrafikken. Økningen skyldes den økende andelen dieselbiler. EUs avgasskrav til nye dieselbiler har i liten grad klart å fange opp utslippene av NO2 i faktisk trafikk. Særlig er avvikene store for bykjøring og i kulde, sier sjefingeniør Erik Figenbaum i Statens vegvesen.

Utslippene har nådd nivåer som gjør at forurensningsforskriftens bestemmelser om lokal luftkvalitet brytes i flere norske byer. Slik vil situasjonen fortsette fram mot 2025, men utslippene er ventet å bli redusert etter 2015, ifølge studien.

Fra 2014 blir det innført betydelig strengere avgasskrav. Studien anslår at utslipp av NOx, som er en fellesbetegnelse for de nitrøse gassene nitrogenoksid (NO) og nitrogendioksid (NO2), fra dieselbiler som selges etter 2014, blir redusert med 70 prosent. For tunge yrkesbiler regner forskerne med at reduksjonen blir enda høyere.

Powered by Labrador CMS