Marit Sæter er direktør kommunikasjon i Standard Norge. Foto: Nicolas Tourrenc/Standard Norge
Marit Sæter er direktør kommunikasjon i Standard Norge.

Tilsvar til åpent brev: Flere feil i innlegg om Standard Norges nye salgsplattform

Vi viser til brev fra Christer Bjørn, Brannfaglig Fellesorganisasjon og Kjell Randgaard, Noralarm til Standard Norge 13. desember 2023 om Standard Norges nye salgsplattform og som ble publisert på bygg.no i dag. Vi synes det er beklagelig at aktørene har valgt å ta diskusjonen i media i stedet for å gå i dialog med oss om spørsmålene de løfter. Dessverre viser det seg også at det er flere feil i påstandene fra Bjørn og Randgaard. Vi har behov for å korrigere faktiske feil nedenfor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Standard Norge har i høst endelig lansert en ny salgsplattform for distribusjon av standarder. Dette fordi den gamle løsningen var lite stabil med gammel teknologi. Den nye løsningen bygger på ny teknologi og tilbyr moderne brukertilpasset funksjonalitet.

Vi er i tett dialog med kunder som har spørsmål om den nye løsningen, og oppfordrer alle til å ta kontakt dersom det noe med den nye løsningen de lurer på.

Den nye salgsformen vil gjøre det mulig for oss å utvikle helt nye tjenester i samarbeid med våre kunder i tiden som kommer. Derfor er vi veldig interessert i en aktiv dialog med kundene for å forstå nye brukerbehov og tilpasse våre tjenester best mulig.

Standard Norges virksomhet baserer seg på at vi leverer på kundebehov samtidig som vi må ivareta standardenes opphavsrettslige beskyttelse i tråd med Åndsverksloven. Etter at vi mottok brevet i går, og det ble publisert som innlegg på bygg.no, har vi vært i kontakt med artikkelforfatterne for å invitere til dialog og et møte for å diskutere behovene Brannfaglig fellesorganisasjon og Noralarm har.

Vår ambisjon er hele tiden å finne gode løsninger for kundene og levere oppdaterte standarder på en effektiv og brukervennlig måte.

Vi har imidlertid behov for å korrigere påstandene i brevet (i kursiv) som ikke er korrekte:

  • Feil påstand: Standarder kan heretter ikke skrives ut.
    Korrekt: Med et abonnement har du et ubegrenset antall utskrifter av standardene.

  • Feil påstand: Man kan ikke lenger kjøpe en standard.
    Korrekt: Enkeltkjøp av standarder er fortsatt mulig, både i trykt form og som online løsning.

  • Feil påstand: Standard Norge tvinger nå brukere til å abonnere på standarder
    Korrekt: Enkeltkjøp av standarder er fortsatt mulig.

  • Feil påstand: Man får ikke tilgang på oppdateringer eller nye utgaver når disse kommer.
    Korrekt: Med et abonnement har du alltid oppdaterte utgaver og du har tilgang til tidligere utgaver dersom du også abonnerer på dette. Enkeltkjøp har aldri gitt den muligheten.

  • Feil påstand: Dette betyr at man litt forenklet har gjort bruk av Norsk Standard 5 ganger så dyrt for bedriftene nærmest «over natta».
    Korrekt: Enkeltkjøp er en engangssum inntil man velger å kjøpe ny utgave. Abonnementsprisen rabatteres i forhold til størrelsen på abonnementet, antall brukere og tjenestenivå og er derfor ikke sammenliknbar med prisen på enkeltkjøp. Slik var det også tidligere.

  • Feil påstand: Den nye salgsplattformen er et lokalt initiativ i Norge.
    Korrekt: Tilsvarende salgsløsninger for standarder brukes i flere og flere land i Europa og regelverket for salg og distribusjon er felles internasjonalt for alle standardiseringsorganisasjoner.

  • Feil påstand om at man ikke kan skrive ut fra salgsplattformen og hente ut sitater fra løsningen
    Korrekt: Standardene har alltid hatt og har fortsatt opphavsrettslig beskyttelse i tråd med Åndsverksloven. Kundene har fremdeles sitatrett og for de som har behov for å kopiere ut tekst fra standardene og bruke dette videre i egne dokumenter, er det mulig å inngå egen avtale om dette.

Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.

Powered by Labrador CMS