Ståle Rød, Arne Giske og Jørgen Evensen skal på scenen på HMS-konferansen blant annet for å snakke om det videre samarbeidet for sikkerhet i næringen.

Tett samarbeid for sikkerhet i næringen

Toppledere fra rundt 20 av EBAs medlemsbedrifter var 31. august samlet for å diskutere hvordan de i fellesskap kan bidra til å nå målene om null alvorlige skader og dødsulykker i byggenæringen. Disse tankene tas også opp på HMS-konferansen i starten av november.

 Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA) hadde invitert til toppledersamling for å diskutere tiltak og mandat for arbeidet med å heve sikkerhetstilstanden i næringen. Dette var som et ledd i arbeidet med Charter for en skadefri næring (HMS-charteret).

- Det er for mange dødsulykker i næringen. H-verdien har gjennom de siste årene gått ned, mens antall omkomne per 100.000 sysselsatte er tilnærmet uendret. Det kan tyde på at tiltakene som er gjennomført har vært viktige for å få ned antall skader med fravær, mens det er andre tiltak som må til for å nå målet om null dødsulykker, sier adm. dir. Kari Sandberg i EBA.

Sammen eller hver for seg?
Samhandling og samarbeid er en viktig suksessfaktor innen de fleste områder når det gjelder planlegging og gjennomføring av bygg- og anleggsprosjekter. Charteret for en skadefri bygg- og anleggsnæring ble etablert for å bedre samarbeidet mellom aktørene når det gjelder sikkerhet.

- Det er også viktig å styrke samhandling og samarbeid blant entreprenørene for å nå målet om null alvorlige hendelser og dødsulykker. Målet med samlingen var derfor å definere noen tiltak hvor bedriftene og EBA kan jobbe sammen om å nå målene, legger Sandberg til.

På HMS konferansen 7. - 8. november vil deltakerne få høre mer om hvordan Ståle Rød (Skanska Norge AS), Arne Giske (Veidekke ASA) og Jørgen Evensen (BetonmastHære AS) tenker man kan styrke sikkerhetsarbeidet i næringen sammen og ikke bare hver for seg.

Forventninger og krav

Statssekretær Morten Bakke (H) og Regiondirektør i Arbeidstilsynet Midt-Norge, Stig Magnar Løvås, var også invitert til møtet. De viste til at de fleste i Norge har et godt arbeidsmiljø; 9 av 10 trives i jobben. Men det er fortsatt mange forbedringspunkter, som for eksempel sykefravær, arbeidsulykker og arbeidslivskriminalitet i enkelte bransjer.

Statssekretæren pekte på at BA-næringen er en næring med høy risiko. Det er mange aktører involvert, mange innleide og underentreprenører, mange utenlandske arbeidstakere og mange potensielt farlige arbeidsoperasjoner. Han uttrykte at myndighetene er veldig positive til det initiativet næringen har tatt gjennom HMS-charteret, der tunge aktører i hele næringskjeden går foran for å bedre sikkerheten. Det ble pekt på at HMS-charteret er spesielt viktig fordi det eies av næringen og at aktørene som er med kommer med tiltak som ytterligere kan styrke sikkerheten.

Regiondirektør i Arbeidstilsynet Midt-Norge Stig Magnar Løvås, har et hovedansvar for BA næringen i Arbeidstilsynet. Han pekte på at endring av sikkerhetsnivået i næringen må drives ovenfra, og han viste til at entreprenørene sitter med mulighet til å bidra til økt risikoforståelse utover eget foretak gjennom den posisjon de blant annet har som hovedbedrift. Myndighetskrav er ikke nok til å heve sikkerhetsnivået på norske bygg- og anleggsplasser.

Samarbeid for sikkerhet

- Det var bred enighet om at det er viktig å styrke det arbeidet man har startet gjennom "Charter for en skadefri bygg- og anleggsnæring". Samhandling og samarbeid er en viktig suksessfaktor innen de fleste områder når det gjelder planlegging og gjennomføring av bygg- og anleggsprosjekter. For å sikre arbeidet videre er det behov for å etablere en mer robust organisering og et klart mandat. Entreprenørene ønsker å videreføre intensjonene og tiltaksplaner i Charteret, men at dette arbeidet for fremtiden skal adresseres som "Samarbeid for sikkerhet – bygg og anlegg med en organisering tilsvarende "Samarbeid for sikkerhet" i olje og gass næringen. Det ble gitt klare tilbakemeldinger på at Charter er et fremmed uttrykk for mange og at man ikke ønsker denne formuleringen videre. Dette er det langt på vei enighet om også i Charterets styringsgruppe, utdyper Sandberg.

Entreprenørene ønsker nå å prioritere etablering av Samarbeid for sikkerhet i BA næringen med et tydelig mandat, sammen med de øvrige aktørene i Charterets styringsgruppe. Etter dette kan aktørene konkretisere tiltak innenfor et slikt samarbeid.

- Samarbeid for sikkerhet vil kunne være en arena for deling og læring, utvikling av bransjenormer og så videre. EBA fikk et tydelig mandat til å jobbe videre med partene for å utarbeide mandat og finansiering for et Samarbeid for sikkerhet – bygg og anlegg. Dette anses å være en viktig forutsetning for å klare å få fram andre fellestiltak i næringen.

Felles risikoforståelse

- I en næring med mange små og store aktører, og med et stort innslag av innleie og utenlandske aktører, er kunnskap og felles risikoforståelse viktig. Gjennom HMS-charteret er det utredet om det skal etableres felles, grunnleggende sikkerhetsopplæring for å heve laveste kompetansenivå og sikre felles risikoforståelse. Noen bedrifter ønsker dette velkommen, men per i dag foreligger det ikke nok erfaring eller grunnlag for å innføre det. Arbeidet med å etablere tiltak for felles risikoforståelse skal imidlertid fortsette med uforminsket styrke, sier Sandberg.

Bedriftslederne som var til stede i møtet berømmet EBA for å ta initiativ til å samle entreprenørene til felles løft for å bedre sikkerhetsnivået i næringen. Entreprenørene ønsker å være førende og bidra til å stake ut en retning hvor de gjennom felles tiltak og samarbeid kan bidra til å få ned de alvorlige ulykkene.

- Skal man lykkes helt i dette arbeidet, må imidlertid hele næringskjeden på banen, og samme krav og rammebetingelser må gjelde for alle som jobber i næringen – stor eller liten, norsk eller utenlandsk, avslutter Sandberg.

I forbindelse med toppledersamlingen ble det også utarbeidet en samarbeidserklæring. Les hele erklæringen her.