Infrakraft har inngått avtale med Bane Nor. Kenneth Olsson i Infrakraft og Kristin Slaaen Rørvik i Bane Nor. Foto: Bane Nor
Infrakraft har inngått avtale med Bane Nor. Kenneth Olsson i Infrakraft og Kristin Slaaen Rørvik i Bane Nor. Foto: Bane Nor

Svensker skal bygge om Røyken stasjon

Bane Nor har signert kontrakt med svenske Infrakraft for ombygging av Røyken stasjon.

– Flere av våre ansatte har jobbet med jernbaneprosjekter i Norge før, så vi kjenner markedet og aktørene godt, og det er en stor fordel, sier daglig leder for Infrakraft Norge, Kenneth Olsson, i en pressemelding.

Infrakraft startet opp sin virksomhet i Norge for halvannet år siden. Selskapet har valgt å fokusere kun på jernbaneprosjekter i Norge.

– Røyken stasjon er en type prosjekt som tilhører vår sterke side. Vi har mye erfaring med både spor- og stasjonsarbeid, det tar vi med oss fra Sverige til Norge, sier Kenneth Olsson.

Ombyggingen av Røyken stasjon omfatter cirka 40 meter forlengelse av plattformen, i retning Spikkestad.

Plattformen skal få nye atkomster, og vil bli bygget i tråd med retningslinjer for universell utforming. Hovedarbeidene skal finne sted sommeren 2024, og det blir en periode på tre uker (29. juli til 18. august) da det ikke skal gå persontog mellom Heggedal og Spikkestad.

Kontrakten er på rett over 35 millioner kroner.

– Jeg er godt fornøyd med at vi har signert kontrakt med Infrakraft. De er en relativt fersk aktør på det norske markedet, men moderselskapet har lang erfaring fra Sverige, og har vist at de er gode på jernbaneprosjekter. Jeg er sikker på at vi skal få til et godt samarbeid, sier prosjektsjef i Bane Nor, Kristin Slaaen Rørvik, i meldingen.