Administrerende direktør i Undervisningsbygg Oslo KF, Rigmor Helene Hansen. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Strenge miljøkrav fra de offentlige byggherrene

Statsbygg og Oslo kommune stiller stadig tøffere grønne krav i sine kontrakter.

Oslo kommune har mål om å redusere klimagassutslippene med 36 prosent i Oslo innen 2020 og med hele 95 prosent innen 2030. Bygg- og anleggsnæringen står for en stor del av utslippene, og må også belage seg på å gjennomføre store kutt når det skal bygges for kommunen.

De kommunale bygg- og eiendomsforetakene stiller allerede rekordstrenge krav om lave utslipp fra byggeplassen, og administrerende direktør Rigmor Helene Hansen i Undervisningsbygg Oslo KF kunne blant annet fortelle om hvordan de tenker rundt miljøkrav i sine prosjekter.

‒ Transport står for mesteparten av klimagassutslippene i Oslo, og anleggsmaskiner står for 30 prosent av disse utslippene. Inne 2020 skal anleggsmaskiner i Oslo kommunes prosjekter være 100 prosent fossilfrie, og vi pusher også på for å få til utslippsfrie maskiner, sa Hansen.

Rehabiliterer

På prosjektet for Ruseløkka skole har kommunen bedt om, og fått, fossilfri riveentreprise og fossilfri massetransport, de har fått elektriske minihjullastere på prosjektet, og nå etterspør de også elektrisk betongtransport, kunne Hansen opplyse.

Hun varslet også et skifte i hvordan Undervisningsbygg tenker om skolebygging i Oslo.

‒ Det beste vi kan gjøre for å spare på ressursene våre, er å rehabilitere i stedet for å rive. Så vi kommer til å rehabilitere mer enn tidligere, og i de tilfellene hvor vi må rive og bygge nytt, har vi satt i gang et program for å kartlegge hva som kan gjenbrukes i prosjektene. Vi kommer også til å bygge på en måte som gjør det lettere å demontere bygg for gjenbruk, fortalte Hansen.

Omfattende oppfølging

Kontraktsdirektør i Statsbygg, Michael Bors. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Kontraktsdirektør i Statsbygg, Michael Bors, talte også for de fremmøtte på Markedskonferansen, og kunne blant annet fortelle om Statsbyggs nye miljøoppfølgingsplan, som beskriver flere av tiltakene som Statsbygg ønsker å benytte for å nå sine strategiske mål.

‒ Vi vet mye om hvordan vi skal kutte klimafotavtrykket i bransjen, og hvilken retning vi må gå for å gjøre det, men det er en lang vei å gå, påpekte Bors.

Miljøoppfølgingsplanen innebærer blant annet konkrete utslippskrav, energikrav, krav til fossilfrie maskiner, materialkrav og krav om miljøsertifisering av entreprenører. Bors kunne også fortelle at Statsbygg vil stille nye og strengere krav til sirkulærøkonomi i sine prosjekter, både med tanke på at resirkulerte materialer skal brukes i nye Statsbygg-prosjekter, men også at prosjektene skal være tilpasset gjenbruk.

Eksempler på forslag om nye krav i Statsbyggs miljøoppfølgingsplan er krav om at innkjøpt konstruksjonsstål skal være 70 prosent resirkulert materiale, og at armeringsjern skal være 100 prosent resirkulert materiale. Innkjøpte fasadeplater i aluminium skal bestå av 80 prosent resirkulert materiale i forslaget, og det skal også utvikles en plan for hvordan materialene i bygget skal gjenbrukes ved ombygging og riving.