Byggingen av ny E18 fra Lysaker til Ramstadsletta i Bærum er allerede i gang, men hvis prosjektet skal forlenges til Nesbru i Asker, må drøye tre milliarder på bordet.
Foto: Jil Yngland / NTB
Statens vegvesen må be staten om mer penger for å fullføre ny E18
Det vil koste opp mot 15,4 milliarder kroner å få fortsatt utbyggingen av E18 i Asker og Bærum. Det er 3,2 milliarder mer enn det opprinnelige estimatet.
Denne artikkelen er over ett år gammel.
Arbeidet med reguleringsplan for ny E18 mellom Ramstadsletta i Bærum og Nesbru i Asker ble satt på pause i januar da det ble klart at prosjektet ville overstige styringsrammen på 12,2 milliarder kroner.
Etter å ha forsøkt å finne løsninger som kan redusere kostnadene, har Statens vegvesen nå fått aksept fra Vegdirektøren til å søke om nytt styringsmål.
Til Teknisk Ukeblad forteller prosjektsjef Tom Hedalen at Vegvesenet vil sende inn søknad om å øke styringsmålet i prosjektet med 3,2 milliarder kroner.
– Vi anbefaler å gå videre med opprinnelig løsning, men den er jo for dyr. Så for at det skal være mulig, må vi få godkjent det nye styringsmålet, sier Hedalen.