Samferdselsministeren fyrte av tunnelsalven på Hestnestunnelen, som markerte byggestart på Kleverud ved Mjøsa mandag. Foto: Øystein Grue
Samferdselsministeren fyrte av tunnelsalven på Hestnestunnelen, som markerte byggestart på Kleverud ved Mjøsa mandag. Foto: Øystein Grue

Samferdelsministeren fyrte av tunnelsalve i jernbaneprosjekt

Mandag sørget samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for den offisielle markeringen av at dobbeltsporutbyggingen gjennom Stange kommune er i gang.

Dobbeltsporet skal stå klart klart i 2027, og skal legge til rette for et styrket tilbud både for personer og gods mellom Oslo og Hamar. Samferdselsministeren fyrte av tunnelsalven på Hestnestunnelen, som markerte byggestart på Kleverud ved Mjøsa mandag.

Utbyggingen på strekningen Kleverud-Sørli-Åkersvika gjennom Stange kommune i Innlandet er delt inn i flere kontrakter. Hestnestunnelen, der Veidekke er entreprenør, er først ut. Deretter jernbanebrua over Tangenvika, der Implenia har vunnet oppdraget. Denne delen av prosjektet er i startfasen.

– I disse dager er også konkurransen KSÅ-3, om å bygge en helt ny jernbanetrasé fra Tangenhalvøya og opp til Stange sentrum, lagt ut i markedet. Dette er en kontrakt der jernbanen går i dagen og hvor det bygges en helt ny Tangen stasjon. Konkurransene om de påfølgende entreprisene for den videre utbygging blir lagt ut, opplyser Bane Nor i en melding.

Bærekraft og gjenbruk står sentralt i hele utbyggingsprosjektet. Implenia er sertifisert for BREEM Infrastructure (Ceequal-sertifisert), og Veidekke er i ferd med å bli det.

– I de kommende kontraktene er dette et krav. Det blir for øvrig løpende jobbet med optimaliseringstiltak for å finne de smarte løsningene som reduserer både miljøpåvirkningen, fotavtrykket i naturen og kostnadene knyttet til dobbeltsporutbyggingen, skriver Bane Nor.