Med en økning på 5,6 prosent til jernbaneformål og 7,7 prosent til veiformål, har regjeringen bestått den første NTP-testen.
- Det viser at denne regjeringen er villig til å sette handlinger bak ord og penger bak handlingene. Vi mener dette er en god start for å oppfylle ambisjonene i den nye Nasjonale Transportplanen og redusere vedlikeholdsetterslepet i samferdselssektoren, sier RIF-direktør Liv Kari Skudal Hansteen i en melding.
RIF er derimot skuffet over at regjeringen ikke har lært av mer den siste tids ekstremvær i Norge. De hadde forventet at statsbudsjettet skulle inneholde tiltak for å forebygge flom og jordskred.
- Vi har tidligere dokumentert at Norge har et av Europas eldste og dårligste avløpsnett. Med dagens utskiftingshastighet tar det over 100 år å oppdatere rørnettet. Dette er en av de store årsakene til at kjellere og veier oversvømmes. Vi mener derfor det er på tide at regjeringen tar tak i dette problemet. Det kan gjøres ved å utarbeide en plan for hvordan landets vel 55.000 km med avløpsnett kan moderniseres. Den muligheten lot regjeringen gå fra seg i statsbudsjettet, sier hun.
- Nøkkelord
- RIF
- Statsbudsjett
- Statsbudsjettet