Renault Kangoo E-Tech electric har nylig blitt lansert. Foto: Renault
Renault Kangoo E-Tech electric har nylig blitt lansert. Foto: Renault

Renault Kangoo er blitt elektrisk

Renault var tidlig ute innen elektriske nyttekjøretøy i Europa. Nå lanserer den franske bilprodusenten nye Kangoo E-Tech electric.

Nye Kangoo E-Tech ble for første gang vist under bilmessen Solutrans i Lyon.

Takket være det nye litium-ion-batteriet med en kapasitet på 45 kWh, kan nye Kangoo E-Tech skilte med en rekkevidde på inntil 300 kilometer. Batteriet er plassert under gulvet, og har ingen innvirkning på lasterommets kapasitet.

90 kW motor
Kangoo E-Tech er utstyrt med en 90 kW motor som gir 245 Nm dreiemoment. Eco-modusen begrenser bilens effekt og topphastighet, og optimaliserer rekkevidden. Modellen leveres med tre ulike regenereringsmoduser; Sailing, Drive og Brake. Sistnevnte modus gir maksimal regenerering for bruk i trafikkork og på veier med lave hastigheter.

Seks kjøremoduser
På nye Kangoo E-Tech assisteres konvensjonell hydraulisk bremsing av et ARB-system (Adaptive Regenerative Brake System), som skal maksimere mengden gjenvunnet energi uavhengig av valgt regenereringsmodus. Ifølge pressemeldingen betyr det at sjåføren kan velge mellom seks ulike kjøremoduser for optimal komfort og rekkevidde.

Varmepumpe
Nye Kangoo E-Tech kan hurtiglades med 80 kW, som gir inntil 170 kilometer rekkevidde på 30 minutter, målt med WLTP-standarden. Bilen er også utstyrt med en varmepumpe som tar varme fra luften rundt kjøretøyet for å varme opp kupeen uten å bruke noe av kapasiteten til batteriet.

På utstyrslisten kan nevnes oppvarmet frontrute, forseter og ratt (ekstrautstyr), multimediasystem med 8-tommers skjerm, automatisk parkeringsbrems og adaptiv cruise control.