Regjeringen vil ha brevposten over på nett

Hvert år sender offentlige virksomheter ut mer enn 125 millioner brev på papir. Nå har regjeringen endret regelverket for å gjøre det lettere å gå over til nettbasert kommunikasjon.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Tidligere måtte forvaltningen be om samtykke til kommunikasjon på nett. Men med de nye reglene er samtykke ikke lenger nødvendig. I stedet må innbyggere som foretrekker brev på papir, reservere seg mot de nettbaserte løsningene.

De nye reglene ble vedtatt i statsråd fredag.

– Vi har lenge fylt ut selvangivelsen på nett og logget oss inn for å se skatteoppgjøret. Regelendringen bander vei for mer av slik nettbasert kommunikasjon, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H).

– For folk flest betyr det bedre tjenester, raskere svar og greiere oversikt over korrespondansen med det offentlige, forsikrer han.

Regjeringen har samtidig gjort endringer i eforvaltningsforskriften for å skjerpe kravene til informasjonssikkerhet.

Powered by Labrador CMS