Prosjektsjef Katrine Sælensminde Erstad. Foto: Sunniva L. Seterås, Statens vegvesen.
Prosjektsjef Katrine Sælensminde Erstad. Foto: Sunniva L. Seterås, Statens vegvesen.

Podkast: Milliardprosjektet fikk kuttvarsel - så kom pengene likevel

Tirsdag kom regjeringspartiene til enighet med SV om et budsjettforlik. Milliardsummer skiftet poster, og ett av prosjektene som fikk ny fart etter forhandlingene, var Fellesprosjektet Arna-Stanghelle.

I den siste episoden av Byggeplassen, snakker Byggeindustriens sjefredaktør Arve Brekkhus sammen med programleder Frode Aga om noen av budsjettendringene som påvirker byggenæringen etter at budsjettforhandlingene kom i havn tirsdag.

I podkasten er også prosjektsjef på Statens vegvesen og Bane Nors fellesprosjekt Arna-Stanghelle, Katrine S. Erstad, med på telefon fra Bergen.

Prosjektet hun leder skal gi raskere og tryggere vei- og jernbane mellom Voss og Bergen. Reguleringsplanen er godkjent, og forventet byggeoppstart er 2024. Men oppstarten neste år sto i fare da Ap og Sp kuttet midler til prosjektet i sitt opprinnelige budsjettforslag.

Men tirsdag ble usikkerhet snudd til jubel i vest. Katrine S. Erstad legger ikke skjul på at hun var lettet over å få vite at de likevel får 200 millioner kroner i 2023.

– Vi har jo hele tiden fulgt med på utviklingen, og vi har sett at det er et stort engasjement rundt prosjektet, både i regionen og i det alternative budsjettet til SV. Så vi har jo hatt et håp om at noe skulle komme. Men dette var spennende til helt frem til i forigårs, (tirsdag journ anm), sier Erstad i podkasten.

I mellomtiden har det vært «business as usual».

– Vi har jobbet på som om vi hadde fått midler, med unntak av at vi ikke har inngått noen nye avtaler den siste perioden. Men vi har holdt på med det som vi allerede har vært i gang med, sier Erstad.

I podkasten forteller hun mer om hva prosjektet jobber med om dagen, hva som blir de neste stegene for 26,4-milliardersprosjektet og hvorfor prosjektet er så etterlengtet på Vestlandet.